
Разрастващ се пазар и разширяващи се играчи
Според доклада „Предизвикателства и възможности на европейския пазар „Направи си сам“ на GlobalEyez европейският пазар на „Направи си сам“ е оценен на около 388 милиарда евро през 2024 г. Онлайн сегментът на този пазар нарасна от 56 милиарда евро през предходната година до 66 милиарда евро през 2024 г. и се очаква да достигне 78 милиарда евро в близко бъдеще.
Трансграничната електронна търговия в Европа продължава да процъфтява – наскоро достигна 358,7 милиарда евро, както съобщихме. Купувачите „направи си сам“ също са все по-склонни да купуват от множество платформи в различни страни.
Традиционните гиганти в търговията на дребно и новите участници на пазара стартират пазари, за да уловят този растеж. Leroy Merlin започна своето пазарно пътуване в Европа след успех в Бразилия и сега управлява множество специфични за страната платформи с хиляди продавачи и продукти.
По подобен начин британският гигант „Направи си сам“ B&Q стартира през 2022 г. пазар, задвижван от Mirakl в diy.com, като планира да предложи над 100 000 допълнителни продукта на трети страни, утроявайки съществуващата гама.
Други големи играчи включват HORNBACH, с разширяващи се омниканални възможности в европейските страни и физически магазини.
BAUHAUS Deutschland наскоро стартира своя пазар, след като технически забавяния отложиха първоначалния график за средата на 2024 г., както отбеляза експертът по пазара Валери Дихтл. Платформата се фокусира изключително върху регистрирани в Германия продавачи и обещава ексклузивни продуктови списъци на първоначалните продавачи, подчертавайки стратегическия потенциал за растеж в тази категория.

Source: Cross-Border Commerce Europe
Продажбите на множество пазари стимулират растежа
Последните прозрения в индустрията разкриват силна връзка между диверсификацията на пазара и ускорения растеж на GMV. Продавачите, активни на три или повече пазара, са склонни да увеличават обема на продажбите си два пъти по-бързо в сравнение с продавачите на една платформа.
Това отчасти се дължи на факта, че потребителските пътувания за пазаруване са все по-мултиплатформени и клиентите „Направи си сам“ търсят широка продуктова гама и удобни опции за покупка, включително доставка до дома, кликване и вземане и връщане в магазина.
Според Нилс Кернхен това променящо се поведение при пазаруване води до необходимостта продавачите да разширят присъствието си на пазара.
Специалистите по маркетплейс твърдят, че успешните продавачи сега се нуждаят от по-сложни операции, включително стабилно управление на веригата за доставки и подобрени ИТ възможности, за да се ориентират в променящите се изисквания, които пазарите налагат. Маркетплейсите професионализират както клиентското изживяване, така и управлението на продавачите, което тласка продавачите към по-голяма оперативна ефективност.
Какво означава това за марките и продавачите „направи си сам“
За марките в секторите на градинарството, подобряването на дома и „Направи си сам“ възходът на множество пазари означава един ясен бизнес императив: диверсифицирайте присъствието си на пазара или рискувайте да загубите пазарен дял от конкуренти, които го правят.
Разширяването на платформи като Leroy Merlin, B&Q, HORNBACH, Maxeda, OBI и BAUHAUS увеличава видимостта на марката и се възползва от сегментирани местни клиентски бази, които може вече да не пазаруват предимно в Amazon, например.
Многоканалното присъствие също така предлага по-добро управление на риска срещу пазарни колебания в отделни платформи и позволява на марките да използват локализирани маркетингови и фулфилмънт стратегии. Този растеж е в съответствие с нарастващите очаквания на потребителите за избор и удобство в различни канали.