Китайските гиганти в електронната търговия доминират на дигиталния пазар
Alibaba, PDD, JD.com и ByteDance са четирите основни компании, които доминират на китайския пазар, с комбинирани годишни приходи от над 350 милиарда щатски долара и 80% от най-големия пазар за електронна търговия в света.
С 978 милиарда долара приходи от Taobao и Tmall, Alibaba остава най-голямата, но пазарният й дял се е променил драстично. Alibaba, която през 2019 г. сподели 70% от GMV (брутната стойност на стоките) на Big 4 с JD.com, се сблъска с нарастваща конкуренция от по-нови компании, които поставят акцент върху ниските цени и социалната търговия.
Douyin на ByteDance достигна 388 милиарда щатски долара в GMV. Стратегията за ниски цени на Pinduoduo сега улавя почти една четвърт от GMV на Big 4. Междувременно Shein се очертава като значителна глобална сила чрез своята компания майка Roadget Business Pte Ltd.
От 2019 г. PDD Holdings се разшири с 300%, Shein се разшири с невероятните 1,200%, а ByteDance се превърна в петата по големина компания за електронна търговия в световен мащаб със своята 6,000% активност в електронната търговия.
Навлизане на европейския пазар: смесен успех за китайските платформи в различните региони
С 40% пазарен дял Trendyol на Alibaba води на европейския пазар на GMV, докато Турция води с 21%. През първата си година Miravia на Alibaba в Испания генерира 1 милиард щатски долара в GMV, като Франция и Испания са на второ и трето място, съответно с 15% и 14%.
Германия е интересен казус. Въпреки че е вторият по големина пазар за електронна търговия в Европа, той представлява само 7% от европейския бизнес на китайските компании, ситуация, която до голяма степен се дължи на силни местни играчи като Otto, Zalando и Ceconomy.Китайските платформи обаче станаха много популярни: през първата си година Temu спечели 750 милиона щатски долара, класирайки се на 13-то място по размер на пазара, докато AliExpress нарасна с 54% до над 1 милиард щатски долара, осигурявайки си седмо място.
Продажбите на Shein в Германия са се увеличили с 40% до 617 милиона щатски долара, въпреки че се нарежда едва на 18-то място сред онлайн търговците на дребно.
40% от испанските клиенти са използвали AliExpress, в сравнение със само 11% от германците.
Това предполага, че има големи различия в приемането от страна на потребителите.
Вероятно тези тенденции ще продължат да променят динамиката на европейската електронна търговия предвид бързия й растеж и факта, че китайските практики в електронната търговия обикновено предхождат тези на западните пазари с няколко години.