4 мин. четене

Глобален спад на акциите: Топ 10 на компаниите за електронна търговия спадна с 18%

Световните фондови пазари преживяват значителен спад в наши дни, но секторът на електронната търговия е изправен пред още по-драматичен спад. Според последните данни на ECDB, докато световните индекси са спаднали с приблизително 12%, десетте най-големи компании за електронна търговия са загубили до 18% от стойността си.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Глобален спад на акциите: Топ 10 на компаниите за електронна търговия спадна с 18%
Източник: Depositphotos

Цифрите разказват ясна история

Традиционните индекси S&P 500 и DAX 30 спаднаха с 12%, докато индексът MSCI World Index спадна с 11%, според текущите пазарни данни, които са от 7 април 2025 г. Основните акции за електронна търговия, включително Amazon, Alibaba и PDD до eBay, загубиха 18% от стойността на акциите си от 28 март 2025 г., докато традиционните индекси запазиха 88-89% от скорошната си стойност.

Индустрията на електронната търговия показва изключителна чувствителност към днешното геополитическо напрежение поради това развитие. Традиционните индекси остават на 88-89%, докато гигантите в електронната търговия паднаха до 82%.

Защо по-специално електронната търговия?

По-значителният спад в сектора на електронната търговия има няколко логични обяснения. Ключов фактор е зависимостта на тези дружества от трансграничната търговия.

Amazon извлича голям процент от финансовите си приходи от глобални пазарни операции. Увеличението на митата води до по-високи разходи за продажба на стоки на граница, така че предприятията трябва или да изяждат маржовете си на печалба, или да повишат цените за клиентите, което намалява търсенето на пазара. И двата сценария за прогнозиране на растежа са неблагоприятни за инвеститорите, които ги проследяват.

Stock Prices of the Top 10 eCommerce Companies Dropped by 18% Since March

Source: ECDB

Китайски компании на първа линия

Китайските технологични компании, включително Alibaba, PDD и JD.com, са изправени пред непосредствени заплахи от продължаващите дебати за тарифите. Тези компании зависят силно от американските пазари за износ, като същевременно са изправени пред възможни ответни действия, които могат да намалят броя на клиентите им и да затруднят работата на мрежите им за доставка. Съединените щати започнаха дебата за митата, но той може да се сблъска с по-голямо въздействие от Китай. Китай се възползва както от размера на вътрешния пазар, така и от независимостта на екосистемата, като същевременно работи като основен износител, който ще доведе до намаляване на обема на търговията, тъй като маршрутите се изместват отвъд традиционните пътища.

Глобален спад на акциите: Какво означава това за по-малките играчи

Настоящата ситуация има както положителни, така и отрицателни ефекти за по-малките предприятия за електронна търговия. Нарастващата световна търговска сложност, заедно с повишените разходи за извършване на трансгранична стопанска дейност, създават пречки за всички участници. Местните продавачи, които работят независимо от международната търговия, могат да открият нови бизнес възможности поради настоящите пазарни тенденции.

Продължаващата тенденция показва, че електронната търговия като дигитален бизнес продължава да функционира въз основа на фундаментални икономически и политически сили на световния пазар.

Настоящата пазарна ситуация изисква непрекъснато проследяване, тъй като дискусиите за тарифите ще повлияят дълбоко както на представянето на фондовия пазар, така и на оперативните аспекти на електронната търговия през следващите седмици.

Споделяне на статия
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Подобни статии
Практическо ръководство за участниците в Балканската среща на върха за електронна търговия следващата седмица
4 мин. четене

Практическо ръководство за участниците в Балканската среща на върха за електронна търговия следващата седмица

Дългоочакваната Balkan Ecommerce Summit 2025 е само след дни, която ще превърне София в център за електронна търговия на Балканския регион на 29-30 април 2025 г. в Арена София. С наближаването на събитието, това ръководство за участниците в Balkan Ecommerce Summit предоставя всичко, което трябва да знаете, за да се възползвате максимално от това първокласно […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Прочетете статия
Instagram стартира редакции: Какво предлага този нов инструмент за редактиране на видео?
4 мин. четене

Instagram стартира редакции: Какво предлага този нов инструмент за редактиране на видео?

Instagram официално представи Editits – свое собствено приложение за редактиране на видео. Той ще бъде особено оценен от създателите на съдържание и малките марки, които искат да разширят своята видео продукция. Това е пряк отговор на популярния инструмент CapCut, който попада в ByteDance. По какво се различават тези приложения и какъв потенциал имат за електронната […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Прочетете статия
Еволюция на телевизията: Промяна на навиците за гледане и последиците за марката
5 мин. четене

Еволюция на телевизията: Промяна на навиците за гледане и последиците за марката

Как хората гледат видео съдържание днес? Какво смятат за „телевизия“ и къде рекламата работи най-добре? CTV (Connected TV) все още не е в центъра на вниманието на нашата електронна търговия, но развитието в чужбина предполага, че това скоро може да се промени. Ново проучване на RTL AdAlliance предлага ясни данни и тенденции, които си струва […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Прочетете статия
Bridge Now

Последните новини точно СЕГА

10+ непрочетени

10+