3 мин. четене

Европейската трансгранична електронна търговия достигна крайъгълен камък от 359 милиарда евро

Трансгранична търговия Европа публикува шестото издание на своята класация ТОП 100 на трансграничните пазари. Данните показват, че моделът на пазара контролира 70 % от целия европейски пазар на трансгранична електронна търговия. Тему се премести на второ място след Amazon, според проучване , проведено от CBCommerce с подкрепата на FedEx Express и Poste Italiane.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Европейската трансгранична електронна търговия достигна крайъгълен камък от 359 милиарда евро
Източник: ChatGPT

Европейската трансгранична електронна търговия достигна стойност от 358,7 милиарда евро през 2024/2025 г. От тази сума онлайн пазарите възлизат на 247,5 милиарда евро, което представлява седемдесет процента дял. Първите 100 платформи генерират приходи от 216,82 милиарда евро, което е увеличение от 10% на годишна база.

Кой ръководи европейския пазар

Amazon запази първата си позиция, но второто място е по-интересно. Китайската платформа Temu изпревари eBay, който падна на трето място. AliExpress и Etsy допълват челната петица.

Специализираните платформи също влязоха в челната десетка – пазарът на втора употреба Vinted зае шеста позиция, следван от сайта за обяви OLX. Моден търговец на дребно Zalando, спортният търговец Decathlon и играчът на бърза мода Shein затварят челната десетка.

Chart showing growth of cross-border GMV in EU28 marketplaces from 2020-2025, rising from €72B to €217B, with TOP 10 marketplace ranking table below.

Source: cbcommerce.eu

Как се измерва успехът

Класацията на eRank съчетава четири основни показателя: обем на трансграничните продажби в 28 европейски държави, SEO ефективност, пазарно покритие и процентен дял на трансграничните посещения.

Вторичните параметри включват тип бизнес модел (B2B, B2C, P2P, C2C), паневропейска бранд стратегия, използване на AI и големи данни, качество на обслужване на клиентите и тип маркетплейс. Класацията облагодетелства хибридните B2C платформи с по-висок дял продавачи на трети страни.

Три модела доминират на пазара

Общите пазари като Amazon, Allegro или Bol.com предлагат широка гама от продукти и силна инфраструктура, но са изправени пред висока конкуренция и ценов натиск.

Вертикалните платформи (Zalando, ManoMano, Farfetch) се фокусират върху конкретни категории, постигат по-високи проценти на реализация, но са по-селективни към продавачите.

C2C пазарите като Vinted, Depop или eBay се основават на подхода на общността и кръговата икономика. Те имат ниски бариери за навлизане, но ограничена мащабируемост.

Регионални различия

Германският пазар е доминиран от Amazon и Otto, докато C2C и модните платформи доминират във Франция. Великобритания съчетава универсалисти с нишови пазари. В Централна и Източна Европа се наблюдава бърз растеж на универсалните платформи.

До 2026 г. се очаква 98,2% от посетителите да бъдат трансгранично активни, което показва по-нататъшен растеж на сегмента.

Споделяне на статия
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Подобни статии
Защо M&S избра TikTok Shop и Zalando за растеж
3 мин. четене

Защо M&S избра TikTok Shop и Zalando за растеж

Британският гигант за търговия на дребно Marks & Spencer значително променя стратегията си за онлайн продажби. Според доклад на ChannelX, компанията е подписала сделка със Zalando за извършване на цялата логистика в континентална Европа и едновременно с това навлиза в TikTok Shop, където един продукт за красота се продава всяка секунда в Обединеното кралство.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
TikTok Shop блокира 70 милиона продукта за шест месеца
3 мин. четене

TikTok Shop блокира 70 милиона продукта за шест месеца

TikTok Shop публикува цифри, показващи мащаба на борбата с измамите в онлайн търговията. Платформата отхвърли над 70 милиона продукта, преди да бъде листната през първите шест месеца на 2025 г. – това е с 40% повече от предходното полугодие. На всичкото отгоре те са отказали 1,4 милиона заявления за регистрация на продавачи.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Може ли връщането на депозити да работи за козметика? Кауфланд тества идеята
3 мин. четене

Може ли връщането на депозити да работи за козметика? Кауфланд тества идеята

Германският търговец на дребно стартира пилотен проект, който може да промени играта на опаковките. Клиентите на Kaufland в Мюнхен сега връщат празни опаковки за козметика по същия начин, по който биха върнали бутилка кока-кола – за 29 цента всяка в депозитната машина. Подробностите идват от прессъобщението на Kaufland , публикувано в техния корпоративен нюзрум.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU