
Управление на логистиката по дефиниция
Логистиката на електронната търговия е сложен и многокомпонентен процес, който изисква добра експертиза, доста време и много внимателно планиране. В този контекст управлението на логистиката включва стратегия, изпълнение и оптимизиране на следните ключови логистични услуги: складиране, управление на инвентара, изпълнение на поръчки, трансгранични доставки и управление на връщанията (обратна логистика).
Защо е важно?
Ефективното управление на гореописаните процеси гарантира навременна доставка, транспорт и намаляване на оперативните разходи, оптимизиран контрол на складовите наличности и повишена удовлетвореност на клиентите. С глобализираната електронна търговия и нарастващите очаквания на клиентите, автоматизацията на склада, интегрирането на иновативни решения за изпълнение и партньорството с надеждни партньори за трансгранична доставка играят ключова роля за конкурентоспособността на бизнеса за електронна търговия.
10 основни функции на логистиката
По-долу ще разгледаме 10-те ключови функции на логистиката в електронната търговия, които са от съществено значение за ефективното управление на веригата за доставки. Тези функции не само повишават оперативната ефективност, но и допринасят за положителното преживяване на клиентите и устойчивия растеж на онлайн търговците.
Прогнозиране и планиране на търсенето
Прогнозирането и логистичното планиране имат жизненоважна роля поради сезонността на продажбите, пиковите периоди и допълнителното логистично натоварване, свързано с тях. Необходимо е внимателно планиране и синхронизиране с партньорите за доставка на последната миля, за да се гарантира, че доставките до онлайн клиентите винаги са навреме.
В случай, че работите с достатъчно опитен логистичен партньор, той дори ще бъде първият, който ще инициира такава синхронизация, за да избегне потенциални смущения като късни доставки преди предстоящи периоди на разпродажби, Черен петък и други пикови моменти, когато се очакват увеличени електронни продажби и съответно по-високи обеми на пратки.

Source: euShipments.com
Логистика за обработка на поръчки
Обработката на поръчки или т.нар. фулфилмент в електронната търговия е процес на подготовка на онлайн поръчки и превръщането им в готови за доставка пратки. Процесът започва с получаване на нова онлайн поръчка и генериране на AWB – транспортен документ, който съдържа цялата информация за подателя, получателя, теглото и размерите на пратката и улеснява коректното транспортиране и проследяване на пратка в мрежа от един или множество превозвачи.
Следва събиране и опаковане на поръчаните продукти за сигурна доставка и изпращане до тяхната вътрешна или трансгранична дестинация. Процесът на изпълнение има някои ключови аспекти, които могат значително да повлияят на успешните продажби и доставки на бизнеса с електронна търговия, като местоположението на фулфилмънт центъра или нивата на автоматизация на процесите. Стратегическото местоположение на центъра/ите дава възможност за по-бързи доставки до ключови пазари, а внедряването на специализирано оборудване ускорява процеса на изпълнение и избягва грешки при онлайн поръчките. Резултатите са лоялност и удовлетвореност на клиентите, по-малко върнати артикули/поръчки и повече повторни продажби.
Експертен съвет: Изберете фулфилмънт партньор с мрежа от центрове за изпълнение в различни държави. По този начин можете да разпространявате стоките си в множество центрове в зависимост от вашите ключови пазари и да оптимизирате времето и разходите за доставка. Съветваме ви да посетите лично фулфилмънт оператора, преди да му изпратите стоките си, за да сте сигурни, че сте избрали надежден партньор, който отговаря на всички ваши нужди и изисквания.
Логистика на продукти и материали
Логистиката на обработка на продукти и материали в електронната търговия обхваща съхранението на продуктите, организацията на инвентара и подготовката на продуктите за транспорт. Скоростта на доставка, удовлетвореността на клиентите и процентите на връщане зависят от ефективното управление. При аутсорсинг фулфилмънта процесът включва и физическото преместване на продуктите от производствената база или склада на онлайн търговците до складовете на логистичната компания/фулфилмънт партньор, където стоките се съхраняват и изпращат до онлайн клиентите.
Управление на контрола на инвентара
Ефективното управление на контрола на инвентара е важен компонент на международната логистика на електронната търговия. Той гарантира, че онлайн търговците поддържат балансирани нива на инвентара, като избягват както презапасяването, така и изчерпването на запасите, което може да повлияе негативно на продажбите и приходите. Чрез използване на усъвършенстван софтуер за управление на инвентара се предоставя видимост в реално време на нивата на запасите, прогнозиране на търсенето на различни сезонни продукти и оптимизиране на операциите по попълване на запасите.
Също така, интегрирането на контрола на инвентара със системите за управление на склада повишава цялостната оперативна ефективност и гарантира безпроблемно изпълнение на поръчките.

Source: euShipments.com
Връщане и обратна логистика
Управлението на връщанията , известно още като обратна логистика, е процесът на обработка на върнатите стоки от клиента обратно до центъра за изпълнение. Обратната логистика е съществен компонент на логистиката за електронна търговия, който пряко влияе върху доверието на клиентите и лоялността към марката.
Ефективното управление на връщанията включва рационализиран процес на връщане за крайните потребители, осигуряващ бързи замени и бързо възстановяване на върнати поръчки. Добре структурираният процес на връщане, заедно с партньорството с опитен логистичен доставчик, може значително да подобри удовлетвореността на клиентите и да намали оперативните разходи.
В много случаи партньорът за доставка не приема връщания. Важно е обаче това да се случва в синхрон и онлайн търговците на дребно да разчитат на местен адрес за връщане за всички пазари, на които продават. Скоростта на процеса на връщане също е много важна, за да могат върнатите продукти да бъдат готови за препродажба възможно най-бързо, за да се поддържа стабилността на финансовия обем на онлайн търговците на дребно.
Експертен съвет: Местният адрес за връщане и вземането на куриер директно от адреса на клиента са примери за изключително обслужване на клиентите, което изгражда силни взаимоотношения с клиентите и стимулира растежа на бизнеса. Изберете логистичен партньор, който обработва всички връщания/замяна от името на онлайн магазина и предлага местен адрес за връщане за сигурност и удобство на онлайн клиентите във всяка страна в ЕС.
Складова и складова логистика
Експертен съвет: Аутсорсингът на логистични операции на опитен логистичен доставчик ще оптимизира времето и ресурсите на бизнеса с електронна търговия, като същевременно ще повиши цялостната ефективност на процесите. Онлайн търговците плащат само за пространството за съхранение и услугите, които са използвали, като по този начин могат да инвестират средствата от тази оптимизация на разходите в своя маркетинг и продажби.
Логистика за управление на транспорта и доставките
Освен съхранението и изпълнението на продуктите, друга ключова роля в управлението на логистиката е процесът на транспортиране и доставка. За много фирми за електронна търговия международната експанзия става трудна, когато става въпрос за трансгранични доставки. Всеки пазар в ЕС има свои специфики и най-често срещан вид транспорт, т.е. методи за доставка до последната миля. За да се отговори по най-добрия начин на изискванията на клиентите, ефективността на доставката зависи от спазването на предпочитаните методи за доставка от крайните клиенти.
Експертен съвет: Вместо да договаряте срокове и да наблюдавате работата на различни предпочитани местни куриери, партнирайте си с интегратори на куриерски услуги, които директно ви предоставят портфолиото от услуги на множество партньори за доставка в последната миля във всяка страна. Например euShipments.com интегрира решението на 60+ премиум и предпочитани куриери, като по този начин предоставя над 800 метода за доставка до 27+ държави в Европа, включително изключително популярната в ЦИЕ опция за наложен платеж.
Опаковка на продукта
В индустрията за електронна търговия опаковането на продукта по време на процеса на изпълнение е от изключителна важност за безупречно състояние и положително клиентско изживяване при доставка. Особено когато става въпрос за крехки продукти като електроника, козметика, дом и деко и др. Също така, гъвкавите методи за опаковане, позволяващи персонализирано опаковане, допълнително помагат за изграждането на разпознаваемост и лоялност на марката.
Все повече фирми за електронна търговия също разчитат на устойчиви и екологични опаковки, така че е важно партньорът за изпълнение да може да покрие подобни изисквания.

Source: euShipments.com
Данни за веригата за доставки и мониторинг със софтуер
Управление на риска и съответствие
Има различни начини за управление на риска в логистичните процеси на електронната търговия, които изискват гъвкавост, използване на доказани технологии и правилен анализ на логистични данни. Ключовите стратегии в това отношение са свързани с диверсификацията на куриерите и методите за доставка на всеки пазар. Проследяването на статусите на поръчките в реално време може да предотврати вероятността от недоставени пратки, което от своя страна увеличава процента на успешни продажби за бизнеса.
Експертен съвет: Както бе споменато по-горе, интеграторите на куриерски услуги осигуряват поне двама куриери за последната миля за всеки пазар в своята мрежа. По този начин не само се постига добро управление на риска, особено в пиковите периоди, но и се локализира страницата за плащане на онлайн магазина. При завършване на поръчка купувачите имат избор между предпочитаните от тях местни куриери и методи за доставка (като наложен платеж), което намалява цените за изоставена количка.
Верига за доставки срещу логистика
Накарайте функциите за управление на логистиката да работят в управлението на веригата за доставки
Управлението на веригата за доставки е по-сложно от самото управление на логистиката, тъй като обхваща повече процеси. Всъщност логистиката е частта от веригата за доставки, която се фокусира главно върху съхранението, управлението и транспортирането на стоки. Докато функциите за управление на логистиката са свързани с горните фокусни области, операциите на веригата за доставки са посветени на целия процес от производството на продукта до успешната му доставка до крайния клиент.
Ефективното интегриране на най-добрите логистични практики в по-широките функции на веригата за доставки може да подобри много аспекти на бизнеса, като оперативни и транспортни разходи, транзитно време и цялостно клиентско изживяване.
Какви предизвикателства са изправени в логистиката на веригата за доставки?
Бизнес моделът на търговия на дребно и дропшипинг е доста често срещан в световната индустрия за електронна търговия, където „пълната“ верига за доставки се заменя само от нейната логистична част.
По този начин чисто логистичните процеси са обект на значително разширена оптимизация, докато вероятността от прекъсване на веригата за доставки е много по-голяма. Въпреки тези предизвикателства, веригата за доставки може да се адаптира към подобренията на логистичния процес, като се възползва от AI и технологичните иновации.
Заключителни мисли
Доброто разбиране на логистичните процеси е от ключово значение за успеха на трансграничния бизнес за електронна търговия. Самата логистика, като цяла отделна индустрия, включва сложни процеси, които изискват опит и експертиза, които повечето онлайн търговци не притежават.
Вместо да се прилага подход на проба и грешка към логистиката, оптималният вариант е да се възложи на експерти с фулфилмънт и логистична мрежа с покритие в целия ЕС, за да се подпомогне международната експанзия на своите клиенти за електронна търговия.

Source: Depositphotos
Често задавани въпроси
Каква е основната цел на управлението на логистиката?
Основната цел на логистичния мениджмънт е да гарантира икономично и ефективно съхранение, управление на инвентара, обработка на поръчки и транспортиране на стоки.
Защо управлението на логистиката е важно?
Управлението на логистиката има ключова роля за наблюдение на нивата на инвентара, точна доставка на продукти и ефективно обслужване на клиентите. Чрез гъвкава логистика онлайн търговците могат да изградят силни дългосрочни взаимоотношения с клиентите и да развият бизнеса си в международен план с увереност.
Каква е разликата между управлението на веригата за доставки и управлението на логистиката?
Управлението на логистиката отговаря за складирането, управлението на инвентара, изпълнението на поръчките и транспорта, докато управлението на веригата за доставки включва снабдяване с материали, производство на стоки или отношения с доставчици.
Кои са най-добрите тенденции в логистиката и веригата за доставки?
Значението и търсенето на доставки на следващия ден нарастват непрекъснато. Освен това все по-голям брой онлайн потребители се фокусират върху устойчивостта и гъвкавостта при доставките, предпочитайки доставка извън дома (OOH) – пред вземане-оставяне (PUDO) или шкафчета.