След войната в Украйна цените на енергията скочиха в началото на 2022 г., което предизвика ефект на доминото върху световните вериги за доставки и движението на стоки. Този скок на инфлацията оказа значително влияние върху модните търговци на дребно, тъй като разходите за материали, производство и транспорт скочиха до небето, намалявайки маржовете на печалба. В резултат на това потребителите трябваше да се справят с рязкото увеличение на цените в сектора, което намали желанието им да харчат пари.
Африка понесе тежестта на нарастващата инфлация и отбеляза рязък спад в продажбите на мода. За разлика от тях, Азия преживя по-лека инфлационна буря, облекчавайки въздействието върху модните продажби на дребно.
Окуражаващо е, че последните данни показват бърз спад на инфлацията във всички региони, придружен от положителен отговор в продажбите на мода. Въпреки това, с продължаващата глобална несигурност поради геополитически конфликти и напрежение, прогнозите за модните продажби за 2024 г. са предизвикателни.
Ентусиазъм след пандемията
След пандемията и икономическите сътресения интересът на потребителите към модата се увеличи значително. Въпреки това можем да очакваме увеличение на разходите за облекло, обувки и аксесоари в някои региони. Тази тенденция е особено очаквана в страни като Индия, Китай и Близкия изток. Модата може да заеме второ място след храната в прогнозираната класация за увеличени разходи, което показва продължаващо възстановяване и потребителски интерес към модата след пандемията.
Достъпът до биологични продукти нараства
„Устойчивата мода вече е важна част от индустрията и потребителите я обичат. 46,4% от купувачите в световен мащаб са закупили устойчиви дрехи миналата година, повече от всеки друг сектор на търговията на дребно. Една трета са закупили устойчиви обувки и пета устойчиви аксесоари“, се казва в доклада на RetailX .
Социалните медии като канал за продажби
Модните марки активно използват социалните медии, за да взаимодействат с клиентите и да стимулират продажбите. Популярността на потребителското и инфлуенсърското съдържание в платформи като TikTok променя начина, по който марките достигат до клиентите и влияят на техните покупки. Този нов подход към рекламата и модния бизнес има потенциала да повлияе на бъдещето на модата в търговското пространство.