
Китайски скок на електронната търговия
Европейската комисия поиска от Шеин и Тему да предоставят обяснения за своите политики за защита на потребителите, по-специално по отношение на безопасността на децата, до 12 юли 2024 г. Тъй като Temu достига 75 милиона потребители в ЕС, а Shein отчита 108 милиона активни потребители месечно, и двете платформи имат значителна потребителска база в Европа.
Обемът на пратките, влизащи в Холандия, ключов портал за китайската електронна търговия, се е увеличил експоненциално. Според данни на холандската митница броят на колетите се е увеличил драстично от 172 милиона през 2021 г. до 718 милиона през 2023 г.
Токсичен растеж
Неотдавнашна проверка на 144 продукта от Shein, AliExpress и Temu установи, че няколко продукта от всяка компания не отговарят на законовите изисквания
Най-притеснително е откритието, че обувките на Shein съдържат фталати на нива многократно над границите на безопасност. В един чифт обувки те откриха 229 пъти повече от този вреден химикал, отколкото стандартите позволяват.
Служител на екипа за опазване на околната среда в Сеул даде подробно обяснение на рисковете: „Пластификаторите на базата на фталати влияят върху репродуктивните функции, като намаляване на броя на сперматозоидите, и могат да причинят безплодие и дори преждевременно раждане.“ Служителят допълнително подчерта сериозността на ситуацията, добавяйки, че един такъв химикал „е класифициран като канцероген за човека от Международния институт за изследване на рака, така че трябва да се обърне специално внимание за предотвратяване на дългосрочен контакт с човешкото тяло“.

Source: Depositphotos
ЕС предприема действия
Експлозивният растеж на тези платформи предизвика сериозни притеснения. Например, в рамките на четири месеца след дебюта си, Temu успя да изпревари Shein във Франция по отношение на пазарен дял. Въпреки че това разширяване е забележително от търговска гледна точка, то изпревари регулаторните агенции, работещи за спазване на правилата за безопасност.
Европейската организация за правата на потребителите, BEUC, официално се оплака от Temu през май 2024 г., твърдейки, че компанията използва измамни тактики.
Законодателният акт за цифровите услуги, който сега се прилага за тези платформи, изисква по-строги мерки за сигурност за много големите онлайн платформи — тези с повече от 45 милиона активни потребители месечно в ЕС.
За да се справят с тези проблеми, холандските власти се застъпват за координирана стратегия. Те призоваха всички участващи страни, включително производители, корабни компании и правителствени организации, да поемат отговорност за гарантиране на безопасността на своите продукти.
Безопасността е заложена на карта: Цифровата търговия на ЕС е изправена пред критично изпитание
Важна повратна точка в европейската цифрова икономика показват тревожните констатации относно безопасността на продуктите на големите китайски компании за електронна търговия Shein, AliExpress и Temu. Тъй като 85–95% от техните продукти не отговарят на разпоредбите на ЕС за безопасност, последиците за защитата на потребителите са ужасни.
Значителната потребителска база и нарастващият обем на колетните пратки на тези платформи показват колко бързо се разширяват, подчертавайки спешната необходимост от регулаторни действия.
Тъй като европейските власти засилват контрола си съгласно Законодателния акт за цифровите услуги, Shein и Temu са изправени пред нарастващ натиск да докажат, че спазват строги разпоредби за безопасност. Когато вредни вещества, като опасно високите нива на фталати в обувките на Shein, се откриват в техните продукти, има сериозни опасения за здравето, особено за уязвими групи като децата.
Жалбите и текущите разследвания на Европейската организация за правата на потребителите сочат значителна промяна в електронната търговия към по-голяма отчетност. Докато регулаторите се опитват да намерят баланс между удобството и безопасността на потребителите, бързото разширяване на пазара и изискването за поддържане на строги стандарти за безопасност се сблъскват.
Бъдещето на тези платформи в Европа ще зависи от способността им да се адаптират към законовите изисквания, без да застрашават доверието на потребителите. Милиони клиенти разчитат на надеждни и безопасни продукти в един все по-дигитален свят, така че залогът е висок както за участващите фирми, така и за клиентите.