
Ролята на изкуствения интелект в маркетинга
Изкуствен интелект (кратко. AI) подобри цялостния маркетингов подход, като създаде много по-задълбочено разбиране, повече прозрения, повишена ефективност и по-високи нива на персонализация. Чрез използване на AI можем значително да подобрим множество области в маркетинга и да увеличим знанията си за рекламата и цялостното представяне на всяка реклама на всяка платформа.
Възходът на машинното обучение за таргетиране
Друго подмножество на AI е машинното обучение, което в момента се използва от компании като Google, Microsoft, Meta и други. Този клон на AI предлага по-добро разбиране на множество области и ръчното им изследване е неефективно или просто невъзможно. Те включват например:
- Прогнозен анализ: Проучване на поведението на клиентските данни въз основа на исторически данни за подобряване на ефективността на рекламите.
- Програмна реклама: Купуване и поставяне на реклами в реално време , като същевременно се насочва към правилната аудитория с правилното послание и подходящо съдържание.
- Сегментиране на клиентите: Динамично групиране на аудиториите в скоби в зависимост от тяхното поведение, предпочитания, демографски данни и др.
Значението на персонализацията в мащаб
Използвайки AI, можем не само да получим по-добри резултати от нашите реклами по простия начин, но и да го използваме за персонализиране, което може да се мащабира с течение на времето. С помощта на усъвършенствани алгоритми, които правят AI, можем:
- Персонализирано или генерирано от потребителите съдържание (кратко UGC ): генерирани от AI шаблони за имейл маркетинг , автоматично променяне на продуктови данни – заглавия, описания, изображения, получаване на повече идеи за UGC съдържание и др.
- Пътуване на клиента: Основен ремонт на оформлението на уебсайта, идеи за показване на продукти, изскачащи прозорци и др.
- По-дълбока връзка с клиентите: Увеличете задържането на клиенти, като се ангажирате с персонализирани препоръки за съдържание .

Source: Depositphotos
Оптимизация за гласово търсене
Влияние на гласовите технологии върху поведението на потребителите
Гласовите асистенти днес се срещат в множество домакинства. Освен че помагат в ежедневието, те предлагат и неща като търсене на продукти, препоръки и подобни услуги. Ако не притежавате асистент като Amazon Alexa или Google Assistant, не забравяйте, че ги имате и в телефоните си (Apple Siri, например).
💡Последните проучвания показват брутално увеличение на гласовото търсене (гласова търговия) на годишна база, както пише Business Dacher . През годините 2021-2023 гласовата търговия се е увеличила с 321%.
Стратегии за оптимизиране за гласово търсене
Гласовата търговия се превръща в една от най-бързо развиващите се маркетингови тенденции и всеки трябва да започне да се подготвя за нея. Това не означава да преработите целия си бизнес, а по-скоро да го подобрите. Ето няколко съвета как да подобрите бизнеса си, за да предложите по-завладяващи изживявания:
- Естествен език и дълги ключови думи: Оптимизирайте продуктите си за фрази, които хората често използват. Включете ключови думи, базирани на въпроси, в описанията на продуктите като „как, какво, къде, кога и т.н.“.
- Оптимизиране за мобилни устройства: Повечето гласови търсения се извършват на мобилни устройства, така че оптимизирането на уебсайта ви, за да бъде по-отзивчив, е задължително.
- Създаване на страници с често задавани въпроси: Хората използват гласово търсене не само за търсене на продукти, но и за задаване на въпроси за тях. Като имате страница с често задавани въпроси, вие отговаряте на тези въпроси и печелите лост за влияние върху конкурентите си, които не използват тази функция.
Преминаване към нулеви данни и данни от първа страна
Както всички виждаме, разпоредбите за поверителност се затягат от година на година и е от изключителна важност за нас като маркетолози и собственици на бизнес да се адаптираме към тази промяна и да започнем да подобряваме начините, по които събираме данни за клиентите.
Дефиниране на данни от нулева страна и от първа страна
- Данни от нулева страна – Данни, споделяни проактивно от клиентите. Те могат да представляват анкети, интерактивно съдържание, изскачащи прозорци и др.
- Данни от първа страна – Данни, събрани от клиенти въз основа на взаимодействията им с уебсайта. Те могат да представляват транзакционни данни, поведенчески данни, CRM прозрения и др.
Последици от разпоредбите за поверителност
Регулаторните промени като GDPR (Общ регламент за защита на данните) и други глобални закони за политиката са основната движеща сила зад преминаването от данни на трети страни. Както виждаме в ЕС, законите за данните стават експоненциално строги, тъй като ЕС набляга на правата на потребителите.
Някои основни последици представляват:
- Край на бисквитките на трети страни: Трябва да се адаптираме към бизнеса без бисквитки и да пренасочим събирането на данни към данни от нулева страна и първа страна.
- Фокусирайте се върху прозрачността: Клиентите са благодарни, когато знаят предварително как се обработват и използват техните данни.
- По-добри рекламни стратегии: Без данни на трети страни фирмите трябва да се съсредоточат повече върху поведението на потребителите, да използват контекстно насочване (рекламите се показват на страници с много подходящо съдържание за вашите продукти или услуги) и да използват данни от първа страна главно в маркетингови кампании за ефективност
Техники за събиране на данни от първа страна
Най-добрият начин за събиране на данни от първа страна е чрез различни дейности, които се случват на вашия уебсайт. Живеем в епоха на поверителност и повярвайте ми, потребителите знаят това, когато данните им се събират. Въпреки това има множество начини да се гарантира безопасно събиране на данни без загуба на клиенти:
- Интерактивно съдържание: Винаги можете да използвате изскачащи прозорци, анкети, викторини и проучвания, за да събирате данни от посетителите.
- Програми за лоялност: Предлагайте награди на клиентите за споделяне на предпочитания или покупки.
- Обратна връзка от клиентите: Използвайте обратна връзка чрез прегледи, проучвания и препоръки, за да получите предварителен преглед на удовлетвореността на клиентите или потребителите.
- Събития: Организирайте събития на живо, уебинари или семинари, за да се ангажирате директно с вашите клиенти или потребители и да събирате данни чрез регистрационни формуляри.
- Социални медии: Следвайте взаимодействията, коментарите и съобщенията, за да разберете по-добре интересите на клиентите си.

Source: Depositphotos
Растежът на социалната търговия
Както всички вече знаем, маркетингът в социалните медии постигна тласък през последното десетилетие. Почти всеки бизнес рекламира в Meta, TikTok, Pinterest и др. Социалните платформи са доста важни, тъй като носят по-висока ангажираност от всички други маркетингови реклами за ефективност, повишават автентичността и насочват към потенциални клиенти , които са отворени за персонализирани реклами, независимо дали става въпрос за продукт за електронна търговия или услуга.
Ангажиране на потребителите чрез платформи за социални медии
За да постигнете успех в платформите на социалните медии, трябва да създадете възможно най-автентично и интерактивно съдържание. Това съдържание трябва да резонира добре с вашата целева аудитория и да осигурява по-добро клиентско изживяване дори извън вашия бизнес уебсайт.
📱Социалните мрежи предлагат множество функции в допълнение само към продажбите. Можете да използвате формати като въпроси и отговори, анкети, публикации за пазаруване и т.н., за още по-висока ангажираност. Тези функции могат да надхвърлят вашата марка на следващото ниво и да донесат още повече трафик и реализации към вашия бизнес.
Стратегии за ефективни кампании за социална търговия
Целта на всеки бизнес в социалните мрежи трябва да бъде не само да продава колкото се може повече, но и да изгради разпознаваемост на марката. Изборът на „просто продажба“ е краткосрочна цел, която често прекратява живота си преждевременно.
От друга страна, да направите марката си видима и разпознаваема е цел, която е по-скоро дългосрочна отдаденост и може да донесе много повече от наличието на множество краткосрочни цели. За да постигнете това, можете да използвате генеративен AI за съдържание или да използвате препоръки, управлявани от AI.
Има множество различни начини, по които можете да стигнете до „точката на успех“, която искате да постигнете, но ако не знаете откъде да започнете, опитайте:
- Инфлуенсър и/или генерирано от потребителите съдържание (UGC) – сътрудничете с местни инфлуенсъри, за да обслужвате персонализирано съдържание или да създавате съдържанието си от снимки на клиенти и отзиви, за да подкрепите допълнително социалните си публикации.
- Персонализиране и изкуствен интелект – използване Препоръки за изкуствен интелект въз основа на поведението на клиентите или посетителите. Използвайте отстъпки, ексклузивни оферти и насочени реклами, за да увеличите продажбите.
- Ангажираност с аудиторията – Посетете местните тарифи, за да се срещнете с клиентите си и да предложите продукти за тестване или пробни версии за услуги. Отговаряйте на коментари, съобщения и отзиви, за да изградите по-силна връзка и да подобрите от уста на уста.
- Геймификация – Внедрете интерактивни елементи като надраскване на отстъпката, викторини, предизвикателства и подаръци, за да стимулирате не само ангажираността, но и да събирате данни и да отбелязвате повече реализации.

Source: Depositphotos
Завладяващо съдържание и потребителско изживяване
Една от ключовите практики за осигуряване на бъдещето на вашия бизнес е използването на завладяващо съдържание и подобряване на потребителското изживяване (UX) на вашия уебсайт. UX вече е утвърден термин и представлява преживяването на посетителя на вашия уебсайт. Това изживяване трябва да бъде рационализирано и перфектно, така че да завърши с преобразуването.
i️От друга страна, завладяващото съдържание е нещо, което се търси през последните години и може допълнително да подобри процента на реализация. Завладяващото съдържание предполага използването на добавена реалност (AR) на вашия уебсайт, за да доближите продукта си до клиента.
Възходът на видео маркетинга
Видео маркетингът е нещо, за което не много хора говорят. Най-вече се фокусираме твърде много върху маркетинга на ефективността и пренебрегваме видео съдържанието, докато не е необходимо. Това е доста несправедливо и трябва да бъде коригирано възможно най-скоро. Видео маркетингът може допълнително да издигне създаването на съдържание до нови върхове и да ви донесе повече посетители на уебсайта ви.
Видео маркетингът не е само разпознаваемост на марката! Разбира се, това може да привлече посетители към вашия уебсайт, но също така да донесе нови реализации от платформи, които не използвате или използвате, но не в пълния им потенциал. Има няколко начина да започнете да използвате видео маркетинга във ваша полза, но ето няколко стратегии, с които да започнете:
- 360° видео съдържание – създавайте съраунд видеоклипове, които предоставят по-добри възможности за изследване на продукти за вашата аудитория.
- Ангажиращо и висококачествено съдържание – Оптимизирайте създаването на съдържание, за да привлечете аудиторията си през първите няколко секунди на видеоклипа. Използвайте субтитри или надписи, за да подобрите достъпността + оптимизирайте описания, заглавия, тагове и SEO.
- Видео реклами и пренасочване – Можете лесно да създавате видеоклипове с AI за Meta, YouTube, TikTok и др. Ретаргетирането е логична следваща стъпка, която може лесно да бъде приложена, за да достигнете до клиенти, които вече са взаимодействали с вашето съдържание.
Използване на добавена реалност в рекламата
AR може да бъде наистина полезна функция, която можете да приложите с лекота. Представете си, че продавате интериорна боя и вашите клиенти могат да качат снимка на хола си, докато променят цветовете от вашето портфолио. Тези неща ще се продадат сами!
Това е само един пример за AR, който се използва в реално време. Можете да използвате AR за виртуални проби за всеки моден или козметичен магазин. Продавате ли мебели?
📣Вижте как IKEA използва AR , за да донесе своите дизайнерски артикули във вашите домове безплатно.
Не сте компания за електронна търговия? Използвайте AR, за да създадете ангажиращи разкази, които могат да повишат осведомеността за вашата марка – можете да ги използвате онлайн или дори офлайн. Не всичко трябва да е сериозно, вижте как Pepsi Max привлече вниманието на публиката чрез AR видеоклипове на автобусна спирка AR.
Еволюция на програмната реклама
Повечето фирми никога не са чували тези две думи преди, програмна реклама, но е от изключителна важност те да разберат какво означава програмна реклама. Той представлява автоматизирана покупка и продажба на дигитални рекламни разположения, което се извършва от AI и наддаване в реално време (RTB). Тази платформа взема решения, базирани на данни , и се насочва към подходящи аудитории в множество канали, като по този начин осигурява кликвания, импресии и реализации.
💡В сравнение с Google Ads или Meta, RTB служи за различна цел. Рекламите, които поставяме чрез RTB мрежи, се състоят от банери, видеоклипове и аудио съдържание.
Подобрения в прецизността на рекламното разположение
RTB като такъв съществува повече от 10 години и през това време тази платформа донесе много нови възможности на рекламодателите. Основната му функция е да рекламира допълнително елементи, които изграждат осведомеността за вашата марка, но може да се използва и за търсене или дори за пренасочване.
Основни подобрения в прецизността на разположението на RTB реклами:
- Оптимизация – RTB използва AI алгоритми, за да анализира поведението на аудиторията, интересите и минали взаимодействия и ги използва за поставяне на реклами с висока релевантност. Машинното обучение просто премества това на друго ниво чрез постоянно усъвършенстване на стратегии, базирани на данни в реално време.
- Насочване—Всички реклами се поставят в зависимост от съдържанието и значението на страницата. Това гарантира безопасността на марката и допълнително подобрява уместността на рекламите.
- Данни от първа страна—RTB използва данни от първа страна вместо бисквитки на трети страни. Можете да използвате CRM данни, история на реализациите и всякакви други поведенчески сигнали, за да стартирате насочването на тази интересна платформа.
Ролята на разширените анализи в програмните реклами
Разширеният анализ играе решаваща роля, когато става въпрос за реклама чрез RTB платформи. Когато рекламирате чрез тази платформа, получавате множество инструменти, които можете да използвате, за да подобрите допълнително цялостното си представяне и осведоменост за марката. Като използвате възможностите, които RTB предлага, получавате по-висока уместност на рекламите, по-добра ефективност и по-голяма обща възвръщаемост на инвестициите (ROI).
Необходимостта от холистичен омниканален подход
Когато говорим за омниканалния подход, единственото голямо нещо, което трябва да запомните, е, че правенето само на онлайн реклама е добре, но не е дългосрочно решение. Повечето фирми инвестират твърде много в онлайн маркетинг и пренебрегват офлайн. Това има дългосрочни последици, които могат да повлияят на бизнеса по много негативни начини.
💡Винаги трябва да комбинирате двата рекламни свята и да рекламирате офлайн, доколкото можете. Това не означава да правим само едно нещо като билбордове, а комбинация от „офлайн канали“.
Интегриране на онлайн и офлайн маркетингови стратегии
Работя предимно с клиенти, които рекламират онлайн, но когато има възможност, ги съветвам какво да правят и с офлайн маркетинга. Откривам, че въпреки че разбираме възможностите и значението на двете страни на света, винаги поставяме твърде голям акцент върху едната и по-малко на другата. Как да подобрим това?
- Унифицирайте клиентското изживяване – Клиентите често започват да търсят продукти на мобилните си телефони, да проучват допълнително настолни компютри и накрая да купуват във физически магазини. Като се склоните към този начин на мислене, можете само да спечелите повече клиенти.
- Комуникация между каналите – Използването на последователно съдържание онлайн и офлайн ви прави по-разпознаваеми и клиентите могат лесно да препратят продукта към магазина.
- Стратегия, ориентирана към клиента – Съсредоточете се повече върху удобството, позволявайки на клиентите ви да се ангажират с вашата марка или продукти на предпочитаните от тях платформи.
Предимства на унифицираното клиентско изживяване
Прилагането на стратегии за клиентско изживяване може да бъде от огромна полза за вашия бизнес. Като имате безпроблемно взаимодействие в множество канали, можете да подобрите ангажираността, да подобрите удовлетвореността и да привлечете дългосрочни лоялни клиенти.
Творческо тестване и измерване на ефективността
🔎Тествайте, тествайте и тествайте – Най-важното нещо, което трябва да направите в рекламата за ефективност. В Winston Bros се занимаваме предимно с маркетинг на ефективността, където постоянните тестове и иновации водят рекламата на нашите клиенти към по-добро представяне. За правилното тестване на стратегии и реклами е необходимо правилното измерване или проследяване.
Методи за A/B тестване в маркетинга
Когато рекламираме в Google или Microsoft, използваме множество методи за A/B тестване . В крайна сметка всичко се свежда до това да имате повече данни и да вземате бъдещи решения, базирани на данни, за оптимизиране на рекламите.
A/B тестването може да се прилага по различни начини. Когато става въпрос за имейли, можете да разделите контролната група клиенти на две и да им изпратите различни шаблони, за да оптимизирате процента на отговор. От гледна точка на уебсайта можете да оптимизирате елементи, изскачащи прозорци и др. Няколко стратегии за A/B тестване, които да изпробвате, включват:
- Стандартно A/B тестване – сравнение на две версии на идентични неща (реклами, имейли и т.н.) с лека променлива промяна.
- Многовариантно тестване – едновременно тестване на множество варианти (например множество заглавия или описания).
- Последователно тестване – преди и след тестване (например производителност месец преди и след)

Source: Depositphotos
Използване на анализ на данни за оптимизиране на кампаниите
Всеки маркетолог ще ви каже, че данните играят най-важната роля в целия маркетинг. Като предоставяме прозрения, чрез които можем да подобрим насочването или ангажираността, можем допълнително да подобрим процента на реализация.
Няколко начина, по които можете да използвате Анализ във ваша полза:
- Сегментиране на аудиторията – анализирайте аудиторията си и я разделете в зависимост от демографските данни, поведението, местоположението и т.н.
- A/B тестване – проверете кои варианти работят добре със сегментите на аудиторията Ви
- Оптимизиране на оферирането – използването на оптимизация на оферирането използва изкуствен интелект за коригиране на офертите за CPC въз основа на данни в реално време, като по този начин подобрява процента на реализация Ви.
- Стойност на клиента през целия живот – прогнозирайте колко приходи може да генерира клиентът с течение на времето + разделете клиентите в скоби от по-ниски към по-високи приходи.
- Възприемане на марката – Създавайте анкети и кампании за повишаване на марката, за да проверите дали хората знаят за вашата марка. Това определя колко трябва да инвестирате в разпознаваемост на марката.
- Пазарни тенденции и анализ на конкурентите – Винаги знайте предварително какви тенденции се появяват и използвайте тези данни, за да продавате продуктите си. Следете конкурентите си и попълвайте празните места в рекламата, където те не присъстват.
Извод
Маркетингът на ефективността се развива не от година на година, а ден след ден. Това е нещо, което винаги трябва да сте наясно! Бъдещето на маркетинга на ефективността се случва, докато работим, вечеряме и спим, така че със сигурност трябва да започнете да правите няколко неща, ако искате да успеете в него.
Първата стъпка към това да сте в крак с времето е внедряването на иновации, управлявани от изкуствен интелект, персонализирани маркетингови стратегии и вземане на решения, базирани на данни. Това може напълно да промени начина, по който се свързвате с потребителите и да трансформира бизнеса ви в екосистема, ориентирана към бъдещето.
Разбира се, могат да възникнат нови предизвикателства и трябва да намерите време да проучите неща, в които не сте достатъчно опитни. Начинът да започнете е с RTB платформи и автоматизация на маркетинга на ефективността.
💡Не забравяйте, че широко достъпните стратегии могат да работят, но всеки електронен магазин е различен и може просто да не работи за вас. Не се страхувайте да тествате определени промени сами или с помощта на специалист, може просто да ударите бинго на това.
Данните играят решаваща роля във всичко! Ако разчитате на данни на трети страни, сега е идеалният момент да започнете да подобрявате това и да прилагате промени, които могат да ви донесат „чисти“ клиентски данни. Използвайте решенията, които обсъдихме по-рано, за да получите контрол върху вашия бизнес.
Не на последно място, комбинирайте множество технологии, за да постигнете дългосрочен растеж, да подобрите имиджа на марката си, да спечелите завръщащи се клиенти и в крайна сметка по-добри приходи както онлайн, така и офлайн.

Source: Depositphotos
Често задавани въпроси
Какво е бъдещето на маркетинга на ефективността?
Целият маркетинг на ефективността е тясно съсредоточен около използването на AI технологии. Тенденции като AI, автоматизация, AR, машинно обучение и други бързо предефинират начина, по който марките оптимизират своите уебсайтове и разходи за реклама.
Какво е маркетинг на ефективността?
Това е маркетингова стратегия, базирана на данни, при която рекламодателите плащат за действия, като кликвания, потенциални клиенти или реализации. За разлика от други рекламни опции като плащане за импресии, например, маркетингът на ефективността силно набляга на предоставянето на директни резултати чрез наблюдение на показатели като ROI, ROAS и ACOS. Той включва маркетинг в търсачките, реклама в социалните медии, партньорски маркетинг и програмна реклама.
Коя е най-голямата тенденция в маркетинга?
Една от най-големите тенденции, които трансформират онлайн маркетинга в момента, е вълната от персонализиране, задвижвана от изкуствен интелект, и ефектите от автоматизацията на маркетинга върху създаването и оптимизирането на реклами. Марките се насочват повече към канали, управлявани от възвръщаемост на инвестициите, на годишна база и вероятно няма да спрат скоро. Те също така използват AR дори повече от всякога, за да доближат своите продукти или услуги до своите клиенти.
Колко голяма е индустрията за маркетинг на ефективността?
- Глобалната индустрия за маркетинг на ефективността се разраства експоненциално всеки месец и се движи от приемането на AI. Имайки това предвид, общият растеж зависи от различните пазари, но както можете да прочетете на Marketingreport.one – Глобалният пазар на дигитална реклама беше оценен на малко повече от 600 милиарда долара през 2023 г.