
Южноевропейските нации са водещи в международното пазаруване
Статистиката показва, че онлайн купувачите в Испания, Италия, Турция и Норвегия извършват над три четвърти от своите дейности в областта на електронната търговия чрез международни търговци на дребно. Това е в рязък контраст с пазари като Полша, Румъния и Сърбия, където местните платформи поддържат по-силна позиция.
Изследването показва, че северноевропейските гиганти в електронната търговия успешно са се утвърдили като доминиращи сили на множество пазари, особено в южните региони, където местните алтернативи може да са по-слабо развити или конкурентни.
Защо някои пазари поддържат по-силни вътрешни екосистеми за електронна търговия
Икономическите сили на Франция, Германия и Холандия са разработили силна вътрешна среда за онлайн търговия на дребно. Zalando, Bol и Carrefour изградиха присъствието си на вътрешните си пазари, като същевременно се разшириха и на международните пазари.
Тези страни имат добре развити логистични системи и множество местни конкуренти, но Германия с нейния силно развит вътрешен пазар на електронна търговия все още вижда около 60% от онлайн покупките, направени през трансгранични канали. Това показва доминиращата роля на мултинационалните платформи на цифровия пазар.

Source: ECDB
Регионални различия
Пазарите в Южна и Източна Европа изглеждат особено зависими от международните платформи. Нации, включително Португалия, Хърватия, Литва и Испания, съобщават, че международните продавачи представляват повече от 75% от тяхната дейност в електронната търговия.
Потребителите в тези региони често се обръщат към платформи като Amazon и Temu за конкурентни цени и по-широк избор на продукти в сравнение с това, което се предлага чрез местните търговци на дребно. Покупките чрез международни платформи обаче не изключват непременно местно произведени стоки.
Забележителни изключения, противопоставящи се на регионалните тенденции
Наблюдаваните модели разкриват няколко интересни изключения. Пазарът на електронна търговия в Полша принадлежи на Allegro , тъй като тази компания води Amazon по пазарен дял. Най-добрите платформи за електронна търговия в Румъния, Сърбия и Гърция се състоят предимно от местни търговци на дребно.
Amazon оперира със специализирани домейни в Полша и някои други пазари, но няма директни операции в множество страни в този регион.
Анализът разкрива как европейските пазари развиват своята трансгранична зависимост от електронната търговия чрез комбинация от географски фактори и цифрова инфраструктура и конкурентни пазарни сили и модели на потребителски предпочитания.