6 мин. четене

Кои са 50-те най-добри износители на електронна търговия в региона на ЦИЕ?

Growww Digital, водещата агенция за дигитален маркетинг в Централна и Източна Европа със седалище в Унгария, ежегодно съставя списък на най-големите износители на електронна търговия в Централна и Източна Европа. Тази година те публикуваха своя списък Топ 50, който е уникален в пряката си връзка с ключовите играчи на пазара и представя тенденциите в приходите и темповете на растеж през годините.

Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Кои са 50-те най-добри износители на електронна търговия в региона на ЦИЕ?
Източник: Depositphotos

Списъкът има за цел да предостави картина на най-известните онлайн търговци на дребно със седалище в Централна и Източна Европа и опериращи в други страни от региона. Можем да видим техните продажби, ръст на годишна база и да прочетем профилите им, за да добием представа как са се развили най-големите играчи в различните сектори и какво са постигнали през последните години.

Статистика от списъка на 50-те най-големи износители на електронна търговия в Централна и Източна Европа

Икономическата среда в Централна и Източна Европа претърпя значителни промени от февруари 2022 г. насам поради войната в Украйна и ескалиращата инфлация. Тези сътресения нарушиха търговията, увеличиха разходите и създадоха несигурност на пазара в целия регион.

Така че има пряко последствие: ако погледнем 50-те най-големи износители в Централна и Източна Европа, можем да кажем, че като цяло се наблюдава драматичен спад в темповете на растеж. Докато средният ръст на приходите на годишна база за 50-те най-големи онлайн износители е 48% през 2021 г., той е спаднал до 10% през 2022 г.

Разлики в производителността

Сред икономическите препятствия се наблюдават разлики в представянето между различните играчи в електронната търговия. Някои успяха да преодолеят ефективно тези трудности и запазиха траекторията си на растеж, макар и с по-бавни темпове, отколкото през годините на Covid.

Полската група Allegro, която може да се похвали с брутна стойност на стоките (GMV) от над 11 милиарда евро и годишен ръст от 23%. Струва си да се отбележи, че навлизането на Allegro на чешкия пазар беше предизвикателство, тъй като на този пазар нямаше традиция за външен пазарен модел. Идеята за представяне на хиляди полски бизнес партньори, които могат да доставят само за 1-2 седмици, доведе до значителни проблеми с клиентското изживяване.

От друга страна, около една пета от 50-те най-големи електронни търговци отчитат отрицателни резултати за ръст на продажбите на годишна база в контекста на 21/22, включително Dedoles (дрехи), Inspio (дом и декор) и Artmie (изкуства и занаяти). Забележка: Dedoles, която отбеляза отличен растеж през 2020 г. и 2021 г., не успя да запази инерцията през 2022 г. и спадна с 35% на годишна база. Кликнете тук , за да видите списъка с топ 50.

Говорейки за сектори, няма връзка между представянето на различните магазини за електронна търговия и секторите, към които принадлежат. Това води до заключението, че успехът или провалът се дължат на индивидуалния бизнес подход и как те са отговорили на предизвикателствата.

Може да е интересно да се отбележи, че в рамките на зеленото движение Furbify, компания, която продава само обновен компютърен хардуер, се разрасна забележително и все още има значителен потенциал за растеж.

Source: Growwwdigital.com

Промени в стратегията

Growww Digital вярва, че разумният курс на действие при такива обстоятелства е да се следва стратегия за растеж, фокусирана върху рентабилността , която помага на компаниите за електронна търговия да балансират растежа с финансовата стабилност.

Стратегията за придобиване на доминиращ пазар, някога смятана за логичен подход в среда за електронна търговия, ускорена от пандемията COVID-19, се сблъска с проблеми с избухването на война и инфлацията през 2022 г.

Ерозията на покупателната способност и ескалиращите разходи, свързани с глобалното производство, търговия и логистика, подкопаха тази стратегия. До 2022 г. траекториите на растеж на приходите се разминават, принуждавайки фирмите за електронна търговия да преминат към печеливша стратегия за растеж, която набляга както на растежа, така и на рентабилността.

„Имаше огромен попътен вятър и всеки можеше да се почувства като супергерой. Но имаше и своя недостатък, защото беше просто силен вятър в платната. Сега трябва да гребем и да управляваме.
Ласло Сабо, управляващ партньор, Growww Digital

Сабо предполага, че има два основни начина за постигане на печеливш растеж: повишаване на ефективността и увеличаване на приходите.

Ръстът на приходите може да бъде постигнат чрез подход на „3D разширяване „:

  • Разширяване на канала за продажби (напр. използване на пазари)
  • Географска експанзия (проникване на чужди пазари)
  • Диверсификация или разширяване на продуктовото портфолио

Ясно е, че тенденцията към отваряне на пазара се забави, отбелязвайки промяна от предишния модел, ориентиран към растеж. Все повече компании сега дават приоритет на рентабилността заедно с растежа и се адаптират към променящата се икономическа динамика.

Разгледайте 50-те най-добри износители на електронна търговия на Growww Digital в Централна и Източна Европа, за да видите играчите и тяхното представяне през последните години.
Щракнете тук, за да видите списъка с Топ 50.

Споделяне на статия
Подобни статии
Стартиране на онлайн магазин? По-лесно е, отколкото си мислите.
7 мин. четене

Стартиране на онлайн магазин? По-лесно е, отколкото си мислите.

Преди няколко години стартирането на онлайн магазин означаваше да прекарате един месец с разработчик и да пуснете няколко хиляди долара предварително. Днес? Можете да имате работещ магазин за следобед и това няма да ви струва нищо да започнете. Ако сте мислили да започнете собствен онлайн бизнес, но технологичните неща или началните разходи ви спират, имам […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Глобалната електронна търговия надхвърля 5 трилиона долара. Какво се променя през 2026 г.?
4 мин. четене

Глобалната електронна търговия надхвърля 5 трилиона долара. Какво се променя през 2026 г.?

Онлайн пазаруването влезе в историята – за първи път премина границата от 5 трилиона долара годишно, според ECDB. Докато растежът се забавя до стабилни 8,6%, картата на печелившите и губещите се променя драстично. Shein и Temu губят скорост, докато електронната търговия с хранителни стоки напредва с двуцифрени темпове.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Празничното пазаруване сега започва през лятото и продължава 3 месеца, разкриват изследванията
8 мин. четене

Празничното пазаруване сега започва през лятото и продължава 3 месеца, разкриват изследванията

Amazon Ads пусна маркетингово ръководство за празничния сезон 2025 г. Констатациите показват радикална промяна в поведението при пазаруване: 14% от клиентите започват да пазаруват през лятото, а 31% извършват покупки след Кибер понеделник. Цената и качеството на съдържанието са по-важни от всякога.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU