
Списъкът има за цел да предостави картина на най-известните онлайн търговци на дребно със седалище в Централна и Източна Европа и опериращи в други страни от региона. Можем да видим техните продажби, ръст на годишна база и да прочетем профилите им, за да добием представа как са се развили най-големите играчи в различните сектори и какво са постигнали през последните години.
Статистика от списъка на 50-те най-големи износители на електронна търговия в Централна и Източна Европа
Икономическата среда в Централна и Източна Европа претърпя значителни промени от февруари 2022 г. насам поради войната в Украйна и ескалиращата инфлация. Тези сътресения нарушиха търговията, увеличиха разходите и създадоха несигурност на пазара в целия регион.
Така че има пряко последствие: ако погледнем 50-те най-големи износители в Централна и Източна Европа, можем да кажем, че като цяло се наблюдава драматичен спад в темповете на растеж. Докато средният ръст на приходите на годишна база за 50-те най-големи онлайн износители е 48% през 2021 г., той е спаднал до 10% през 2022 г.
Разлики в производителността
Сред икономическите препятствия се наблюдават разлики в представянето между различните играчи в електронната търговия. Някои успяха да преодолеят ефективно тези трудности и запазиха траекторията си на растеж, макар и с по-бавни темпове, отколкото през годините на Covid.
Полската група Allegro, която може да се похвали с брутна стойност на стоките (GMV) от над 11 милиарда евро и годишен ръст от 23%. Струва си да се отбележи, че навлизането на Allegro на чешкия пазар беше предизвикателство, тъй като на този пазар нямаше традиция за външен пазарен модел. Идеята за представяне на хиляди полски бизнес партньори, които могат да доставят само за 1-2 седмици, доведе до значителни проблеми с клиентското изживяване.
От друга страна, около една пета от 50-те най-големи електронни търговци отчитат отрицателни резултати за ръст на продажбите на годишна база в контекста на 21/22, включително Dedoles (дрехи), Inspio (дом и декор) и Artmie (изкуства и занаяти). Забележка: Dedoles, която отбеляза отличен растеж през 2020 г. и 2021 г., не успя да запази инерцията през 2022 г. и спадна с 35% на годишна база. Кликнете тук , за да видите списъка с топ 50.
Говорейки за сектори, няма връзка между представянето на различните магазини за електронна търговия и секторите, към които принадлежат. Това води до заключението, че успехът или провалът се дължат на индивидуалния бизнес подход и как те са отговорили на предизвикателствата.
Може да е интересно да се отбележи, че в рамките на зеленото движение Furbify, компания, която продава само обновен компютърен хардуер, се разрасна забележително и все още има значителен потенциал за растеж.

Source: Growwwdigital.com
Промени в стратегията
Growww Digital вярва, че разумният курс на действие при такива обстоятелства е да се следва стратегия за растеж, фокусирана върху рентабилността , която помага на компаниите за електронна търговия да балансират растежа с финансовата стабилност.
Стратегията за придобиване на доминиращ пазар, някога смятана за логичен подход в среда за електронна търговия, ускорена от пандемията COVID-19, се сблъска с проблеми с избухването на война и инфлацията през 2022 г.
Ерозията на покупателната способност и ескалиращите разходи, свързани с глобалното производство, търговия и логистика, подкопаха тази стратегия. До 2022 г. траекториите на растеж на приходите се разминават, принуждавайки фирмите за електронна търговия да преминат към печеливша стратегия за растеж, която набляга както на растежа, така и на рентабилността.
„Имаше огромен попътен вятър и всеки можеше да се почувства като супергерой. Но имаше и своя недостатък, защото беше просто силен вятър в платната. Сега трябва да гребем и да управляваме.
Ласло Сабо, управляващ партньор, Growww Digital
Сабо предполага, че има два основни начина за постигане на печеливш растеж: повишаване на ефективността и увеличаване на приходите.
Ръстът на приходите може да бъде постигнат чрез подход на „3D разширяване „:
- Разширяване на канала за продажби (напр. използване на пазари)
- Географска експанзия (проникване на чужди пазари)
- Диверсификация или разширяване на продуктовото портфолио
Ясно е, че тенденцията към отваряне на пазара се забави, отбелязвайки промяна от предишния модел, ориентиран към растеж. Все повече компании сега дават приоритет на рентабилността заедно с растежа и се адаптират към променящата се икономическа динамика.
Разгледайте 50-те най-добри износители на електронна търговия на Growww Digital в Централна и Източна Европа, за да видите играчите и тяхното представяне през последните години.
Щракнете тук, за да видите списъка с Топ 50.