
Докладът за тенденциите на продавачите на пазара за 2025 г. анализира компаниите за електронна търговия в САЩ и Европа. Резултатите показват, че средностатистическият продавач вече работи на шест пазара, като една трета от компаниите работят на седем или повече платформи едновременно.
Половината от продавачите все още използват електронни таблици на Excel
Въпреки технологичния напредък, 52% от продавачите разчитат на електронни таблици или вътрешни инструменти, за да управляват бизнеса си. Други 45% актуализират цените и информацията за продуктите ръчно директно в администрирането на отделни маркетплейси.
Резултатът? Почти два пълни работни дни в седмицата отиват за рутинни задачи като коригиране на списъци с продукти, актуализиране на инвентара и обработка на връщания.
За компаниите, продаващи на множество платформи, това означава безкраен цикъл на операции за копиране и поставяне и проверка на грешки.
Ценообразуването и видимостта са най-голямото предизвикателство
Близо една трета от продавачите (29%) определят ценообразуването и видимостта на продукта като най-трудното предизвикателство. Ръчните процеси възпрепятстват компаниите да реагират бързо на промените в цените на конкурентите или сезонното търсене. Когато продавачът промени цена в Amazon, той трябва да направи същото в eBay, Zalando и всички други платформи – често ръчно.
Ситуацията се влошава и за клиентите. Според по-ранно проучване на ChannelEngine 47% от потребителите сега започват да търсят продукти директно на пазарите, почти два пъти повече от тези, които започват с Google. Освен това 63% от клиентите предпочитат да купуват на пазари, а не на уебсайтове на марки.
Автоматизацията вече не е задължителна
91% от продавачите смятат, че автоматизацията е критична за техния бизнес. Повече от една трета очакват асистентите за пазаруване с изкуствен интелект – инструменти, които могат да търсят, сравняват и дори да купуват от името на клиентите – да донесат следващата голяма промяна в пазарната търговия в рамките на две години.
Тази промяна вече се нарича „агентска търговия“ и означава, че асистентите на изкуствения интелект ще поемат някои решения за пазаруване от хората. За продавачите това представлява друго предизвикателство: те трябва да оптимизират не само за хората, но и за системите с изкуствен интелект.
Празничният сезон под напрежение
Проблеми с ръчните процеси съществуват целогодишно, но те са най-скъпи през празничния сезон. Високите обеми на поръчките и силната конкуренция означават, че всеки загубен час се превръща в конкретни пропуснати приходи.
Компаниите, които все още работят с електронни таблици и ръчни актуализации, просто не могат да се справят с промените на пазара. Докато автоматизираните системи могат да коригират цените във всички платформи за минути, ръчният процес може да отнеме часове или дни. Дори Google наскоро представи формули, задвижвани от изкуствен интелект, в Таблици , за да помогне за автоматизиране на повтарящи се задачи с данни, но продавачите на пазара се нуждаят от нещо повече от интелигентни електронни таблици – те се нуждаят от пълна интеграция.
Преминаването към автоматизация не е само за ефективност – тя се превръща в изискване за оцеляване. Тъй като асистентите за пазаруване с изкуствен интелект навлизат на пазара и поведението на потребителите продължава да се измества към пазарите, продавачите, които не са автоматизирали операциите си, рискуват да изостанат от конкурентите, които могат да коригират ценообразуването, да актуализират инвентара и да реагират на промените на пазара в реално време.