5 мин. четене

Разследване на ЕС разкри: 52% от продавачите на втора употреба нарушават правата на потребителите

Европейската комисия наскоро публикува притеснителни резултати от задълбоченото наблюдение на онлайн продавачите на стоки втора употреба . Според официалния доклад на ЕК и националните органи за защита на потребителите от 27 държави (25 държави-членки на ЕС плюс Исландия и Норвегия) до 52% от наблюдаваните електронни магазини нарушават законодателството на Европейския съюз за защита на потребителите.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Разследване на ЕС разкри: 52% от продавачите на втора употреба нарушават правата на потребителите
Източник: Depositphotos

Какво разкри разследването?

„Резултатите от този мониторинг ясно показват необходимостта от повишена бдителност в сектора на стоките втора употреба“, заявява Европейската комисия в доклада си.

Разследването, професионално наричано „проверка“, включваше задълбочен анализ на 356 онлайн търговци, като в 185 от тях бяха установени потенциални нарушения на европейското законодателство.

Основни нарушения за бизнеса за електронна търговия

Тези констатации са особено важни за целия европейски сектор на електронната търговия , тъй като разкриват най-често срещаните области, в които се нарушават правата на потребителите:

  • 40% от продавачите не са информирали правилно клиентите за правото си да се откажат от договори в рамките на 14 дни, без да посочат причина
  • 45% от магазините не са предоставили ясна информация за процедурата за връщане на дефектни стоки
  • До 57 % от електронните магазини не спазват задължението за предоставяне на минимална едногодишна гаранция дори за стоки втора употреба

„Тези цифри служат като предупреждение за всички продавачи, особено в бързо развиващия се сегмент на стоките втора употреба“, коментира експерт по правата на потребителите за резултатите.

Екологични твърдения под контрол

Твърденията за екологосъобразност се оказаха особено проблематична област. От продавачите, които са използвали твърдения за екологосъобразност (34% от общия брой):

  • 20 % не са получили достатъчно обосновани твърдения си за „екологосъобразност
  • 28 % са предоставили невярна или подвеждаща информация за ползите за околната среда

Тези констатации идват в момент, когато ЕС подготвя нова директива за овластяване на потребителите за екологичния преход, която ще изясни правилата за твърденията за екологосъобразност.

Какво означава това за европейската електронна търговия

За европейските продавачи на стоки втора употреба съобщението е ясен сигнал, че националните власти вероятно ще затегнат контрола на целия пазар.

Европейската комисия заяви, че „органите за защита на потребителите ще вземат решение за по-нататъшни действия срещу 185-те идентифицирани търговци“ и ще изискват отстраняване на установените недостатъци.

Разследването обхвана широк кръг от сектори:

  • употребявано облекло
  • електроника
  • Играчки
  • Книги
  • мебели
  • Автомобили
  • Спортно оборудване
  • Градински консумативи

Участващите държави включват:

🌍 Австрия, Белгия, България, Кипър, Чешка република, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Испания и Швеция, плюс Исландия и Норвегия.

Препоръки за електронните магазини в ЕС

Въз основа на констатациите на ЕК европейските електронни магазини трябва да съсредоточат вниманието си по-специално върху:

  • Ясно информиране за правото на връщане на стоки в рамките на 14 дни
  • Правилно посочване на информация за законовата гаранция дори за стоки втора употреба (минимум 1 година)
  • Задълбочено обосноваване на всякакви екологични твърдения
  • Прозрачно показване на общите цени , включително всички такси

Тази статия се основава на официалните резултати от разследването, публикувано от Европейската комисия на 7 март 2025 г. За пълния текст на доклада посетете официалния уебсайт на Европейската комисия.

Споделяне на статия
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Подобни статии
WhatsApp тихомълком пуска реклами за 2 милиарда потребители
4 мин. четене

WhatsApp тихомълком пуска реклами за 2 милиарда потребители

Meta току-що разби кода на нещо, което изглеждаше невъзможно: печелене на пари от WhatsApp, без да унищожава това, което потребителите обичат най-много в него. WhatsApp, който обслужва над 2 милиарда потребители по целия свят, току-що обяви нещо, което фундаментално ще промени начина, по който преживяваме приложението. И честно казано, повечето хора няма да го видят.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
83% от купувачите откриват нови марки в TikTok Shop
6 мин. четене

83% от купувачите откриват нови марки в TikTok Shop

8 милиона часа потоци за пазаруване на живо, 70 милиона продукта и един зашеметяващ факт: повечето клиенти намират марки, за които никога не са знаели, че съществуват. Това не е просто растеж – това е пълно прекъсване на пазара, според последните данни за ефективността на TikTok Shop.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
AliExpress предизвиква Amazon с нова европейска фулфилмънт мрежа
5 мин. четене

AliExpress предизвиква Amazon с нова европейска фулфилмънт мрежа

Китайският пазарен гигант AliExpress току-що придоби 10 склада в цяла Европа, обещавайки 7-дневна доставка, за да се конкурира с Amazon, Temu и Shein. Ето какво означава това за милиони европейски купувачи. Това развитие може да промени начина, по който европейците пазаруват онлайн, според доклади на EcommerceNews.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Последните новини точно СЕГА

10+ непрочетени

10+