
Социалната търговия е термин за електронна търговия, който описва пазаруването в платформите на социалните медии. Това включва и ситуации, при които купувачите кликват върху връзки в социалните мрежи, които ги пренасочват към страница на продавача с опции за покупка.
Индексът за пазаруване на MikMak за 2024 г. обобщава използването и въздействието на социалните мрежи върху поведението на потребителите при пазаруване. Докладът предоставя данни от Обединеното кралство, Испания и Франция.
- Обединеното кралство води в Европа по приходи от социална търговия и брой потребители.
- Германия и Франция: Тези страни следват плътно по генериране на приходи.
- Испания: Очаква се Испания да изпревари Обединеното кралство по брой потребители до 2027 г.
Европейската социална търговска среда се характеризира с различни правни, културни и езикови различия. Строгите закони за защита на данните и фактът, че всяка държава има специфични системи за подход към търговията на дребно, означават, че универсалният подход не е ефективен. За да успеят марките, те трябва да адаптират стратегиите си към уникалната среда на всяка страна.
Производителност в различните индустрии
TikTok е най-използваното приложение за социални медии в споменатите страни, но когато добавим платформите на Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), те имат по-голяма потребителска база на някои пазари.
Платформите на Meta са водещи в посещенията в социалната търговия за многоканални марки в Обединеното кралство, Франция и Испания, като Facebook и Instagram са сред първите три платформи за кликвания с намерение за покупка. TikTok и YouTube обаче са нови претенденти на конкретни пазари.

Source: MikMak
Когато се фокусира върху отделни сегменти, TikTok води в красотата в Обединеното кралство, докато Facebook доминира във Франция и Instagram в Испания. За лична грижа Snapchat набира популярност в Обединеното кралство, а YouTube и TikTok също се представят добре. В храната платформите Meta са водещи, но YouTube и TikTok са значими играчи във Франция и Испания.
Успех на една ръка разстояние
Социалната търговия достига своя връх през ноември и декември, разбираемо поради кулминацията на празничните кампании. Пролетта и началото на лятото също са високоефективни периоди, особено във Франция.
В своя доклад MikMak препоръчва използването на разнообразни рекламни формати и използване на техните творчески възможности. За видеорекламите е от решаващо значение бързо да привлечете вниманието – в идеалния случай ги проектирайте с изключен звук и оптимизирайте за мобилни устройства. Reels and Stories предлагат възможност да подчертаете индивидуалните предимства на вашите продукти/услуги. За класическите графични реклами те призовават да се съсредоточите върху основните продукти.
Те допълнително наблягат на мониторинга на данните и оценката им – това помага да се разберат местните специфики и да се приоритизират най-печелившите канали. Препоръчително е да адаптирате стратегии, базирани на информация за ефективността в реално време, за да оптимизирате пътя към покупката.
Непрекъснатият растеж на социалната търговия носи значителни възможности за популяризиране на вашия бизнес с електронна търговия и растеж. Чрез разбиране на специфичните за пазара тенденции, използване на доминиращи платформи и стратегии, базирани на данни, марките могат ефективно да ангажират потребителите и да постигнат успех дори в разнообразна среда.