Грузия: Неочакваният пионер в дигиталната трансформация
Най-значимото откритие на анализа е, че Грузия се очертава като най-бързо развиващия се пазар за електронна търговия в Европа, с прогнозиран годишен темп на растеж (CAGR) от 15.8% между 2024 и 2028 г. С текущи приходи от 127 милиона долара през 2024 г., този сравнително малък пазар е на път да достигне 228 милиона долара до 2028 г. Очаква се онлайн продажбите в страната да се увеличат от сегашните 7,9% на 12,4%.
Този забележителен растеж се дължи на три основни фактора:
- младо население (средна възраст 38,1 години)
- Разрастваща се цифрова инфраструктура
- развиваща се икономическа основа с БВП от 30,5 милиарда долара (2023 г.)
Малта и България: Следващо
Има много обещания и на други по-малки европейски пазари. Малта, с 11.3% CAGR и България, с 13.6% CAGR, предлагат допълнителни примамливи перспективи за инвеститорите в електронната търговия.
И двата пазара се характеризират с ниски, но бързо нарастващи дялове на онлайн продажбите; Малта очаква увеличение от 4,9%, докато България очаква увеличение от 3,3%.
Иберийски полуостров: Два различни разказа за развитието
Интригуващ контраст представя сравнението между Португалия и Испания. Португалия се разраства с по-бавен темп от 8,6%, докато Испания показва силен CAGR от 10,1%.
Докато португалският пазар предлага по-стабилна, но по-бавна траектория на растеж, испанският пазар се възползва предимно от бързата дигитализация на големи градове като Мадрид и Барселона.
Перспективи за инвестиции
Тези цифри показват отчетлив модел за инвеститорите и собствениците на бизнес за електронна търговия: източната и южната част на континента предлагат най-добри шансове за експоненциален растеж, въпреки че традиционните западноевропейски пазари все още са стабилни.
Следващото поколение лидери в електронната търговия може да се установи в перфектната среда благодарение на нарастващата дигитална инфраструктура, младото население и неизползваните пазари.
Според тези прогнози на европейската индустрия за електронна търговия е на път да навлезе в нов етап на растеж, като развиващите се пазари в Източна и Южна Европа служат като основни двигатели на растежа.