
Какво е управление на транспорта в логистиката?
Управлението на транспорта в логистиката е свързано с планирането, провеждането и оптимизирането на движението на стоки, материали, информация и инвентар по веригата за доставки. При управлението на транспорта е от решаващо значение да изберете най-ефективните методи за транспортиране (както маршрути, така и видове транспорт), да управлявате превозвачите, да осигурите съответствие и да използвате технологиите за подобряване на ефективността на разходите, скоростта на доставка и цялостната ефективност на веригата за доставки.
С разширяването на AI и дигитализацията логистичните компании получават много възможности. Клиентите обаче стават все по-взискателни и докато управляват материалните и информационните потоци за клиентите, логистичните компании трябва да спазват и все по-строгите екологични разпоредби.
Ролята на транспорта в логистиката
В днешния глобализиран и взаимосвързан свят управлението на доставките на суровини, полуфабрикати и готови изделия е буквално изкуство. Това е така, защото източниците на суровини, както и производителите на полуфабрикати и готови продукти, често са на хиляди километри от своите потребители. Често те дори са разположени на различни континенти.
В наши дни над 50% от световното производство идва от Азия, като Китай, Япония, Южна Корея и Индия имат основен принос. Само Китай е отговорен за около 30% от световното производство, което го прави най-големият производител на стоки в света.
След развитието на специалните икономически зони в Китай през 80-те години на миналия век и присъединяването на Китай към Световната търговска организация през 2001 г., глобалното производство все повече се концентрира в Азия. Тази промяна доведе до упадък или изчезване на много традиционни производствени индустрии в Европа и САЩ, като текстилната, стъкларската и стоманодобивната промишленост.
Глобализацията създаде ситуация, при която стоките се произвеждат на най-ефективните и рентабилни места, които често са на различни континенти от тези, където се използват и консумират. В резултат на това се поставят високи изисквания към логистичните компании и транспорта, за да се гарантира, че суровините, полуфабрикатите и готовите стоки достигат до местоназначението си при оптимални условия и без излишни забавяния.
Напоследък наблюдаваме и промени в скоростта, която клиентите очакват за доставка. Доставката на последната миля, която се отнася до последния етап от логистичния процес, при който стоките се транспортират от дистрибуторски център, склад или транспортен център до крайния клиент, става все по-важна за гладкостта на логистичните процеси.
Дори ако една логистична компания успее да осигури материални и стокови суровини и да ги премести от един край на света в друг, все още нищо не е спечелено, защото стоките все още трябва да достигнат до крайните клиенти, които очакват да бъдат доставени веднага след подаване на поръчка.
По този начин доставката до последната миля е критична част от веригата за доставки, която пряко влияе върху удовлетвореността на клиентите, скоростта на доставка и разходите. Логистичните компании, заедно със своите клиенти, трябва да работят заедно, за да направят доставката на последната миля плавен и бърз процес за своите клиенти.

Source: Depositphotos
Ключови компоненти на управлението на транспорта
Избор на правилните превозвачи и договаряне на договори
Управлението на товарите включва координация и надзор на превоза на стоки от точката на произход до крайната дестинация. Управлението на товарите е критична част от логистиката, която се фокусира върху избора на най-ефективните и рентабилни превозвачи, осигуряването на навременни доставки и управлението на свързаните с тях рискове.
Изборът на подходящи превозвачи и доставчици на логистични услуги (напр. складови оператори, пунктове за митническо оформяне или корабни линии) е от съществено значение, за да се гарантира, че стоките се доставят рентабилно и без ненужни забавяния. Процесът включва оценка на доставчиците на логистични услуги въз основа на фактори като надеждност, скорост и цена.
След като бъде избран подходящ превозвач, е важно да се договорят изгодни договори , които балансират ценообразуването, качеството на услугите и гъвкавостта, за да отговорят на различните нужди на пратката. Добре договореният договор гарантира, че логистичните операции са гладки и рентабилни, като същевременно се спазват необходимите срокове за доставка.
Избор на монтажен режим на транспортиране
При управлението на транспорта е от решаващо значение да се вземат предвид всички видове транспорт и да се избере правилния(те) за всяка транспортна работа.
Ако производствените ресурси, полуфабрикатите или готовите стоки се намират на друг континент, мултимодалният транспорт обикновено е единственото жизнеспособно решение, което съчетава два или повече вида транспорт, като се има предвид въздушния, железопътния, автомобилния и морския транспорт. При избора на видове транспорт трябва да се вземат предвид географията и развитието на инфраструктурата, както и времето и разходите за всяка опция за транспорт.
💡Например, когато вносите стоки от Азия в Европа, мултимодалният транспорт може да използва въздушен, железопътен, автомобилен и морски транспорт. Въздушният транспорт, обикновено комбиниран с автомобилен транспорт, е най-бързият, но и най-скъпият. Поради това си струва да се използва за спешни пратки на по-малки обеми и стоки с по-висока стойност, където вносителят има по-високи маржове. Морският транспорт, често комбиниран с автомобилен и железопътен транспорт, е най-евтиният, но и най-бавният вариант за превоз на стоки от Азия до Европа. Най-добрата среда е железопътният транспорт, който се комбинира с автомобилен транспорт. При транспортиране на материали, полуфабрикати и готови стоки от определени азиатски страни до Европа може да се използва и автомобилен транспорт, който теоретично трябва да бъде най-краткият или да отнеме приблизително същото време като железопътния транспорт. Закъсненията на граничните пунктове обаче могат значително да удължат продължителността му, което го прави доста непредсказуем.
За доставка на последната миля обикновено се използва автомобилен транспорт и оптимизирането на маршрута е от решаващо значение, за да се избегнат празни курсове, недостатъчно използвани превозни средства и ненужни закъснения. Ефективното маршрутизиране е от решаващо значение за намаляване на транспортните разходи и осигуряване на кратки срокове за доставка. Технологии като GPS проследяване и планиране на маршрути, управлявани от AI, могат да помогнат на логистичния бизнес да оптимизира маршрутизирането си.

Source: Depositphotos
Планиране на инвентара и натоварването
Ефективното планиране на инвентара и натоварването са жизненоважни за оптимизиране на транспортния процес, като се гарантира, че стоките се доставят по ефективен и рентабилен начин.
Пълен контейнер/камион (FCL/FTL) срещу стратегии за консолидация
Когато планирате транспортиране на инвентара, трябва да изберете между пълен контейнер/камион (FCL/FTL) и консолидация на инвентара, която е под формата на стратегии за превоз на по-малко от контейнер (LCL) или по-малко от камион (LTL).
FCL и FTL се използват, когато пратката е достатъчно голяма, за да напълни цял контейнер или камион, което обикновено е по-бързо и по-рентабилно. LCL и LTL, от друга страна, се използват за по-малки пратки, при които множество пратки споделят място в един и същ контейнер или камион, което води до спестяване на разходи, но потенциално по-бавно време за доставка поради множество спирки.
Консолидирането на товара включва комбиниране на по-малки пратки от различни източници или дестинации в една, по-голяма пратка, за да се намалят транспортните разходи. Чрез консолидиране на пратките фирмите могат да се възползват от спестяването на разходи, свързани с пълните тарифи за товарене на камиони, дори ако нямат достатъчно стоки, за да напълнят камион сами.
Тази стратегия помага за максимизиране на ефективността на транспортния процес и гарантира, че превозните средства се използват оптимално, минимизирайки загубата на пространство и намалявайки транспортните разходи.
Решението между транспортиране на цели товари и консолидирани пратки зависи от размера, спешността и бюджетните съображения на пратката.
Справяне с смущения и осигуряване на съответствие с нормативните изисквания
Логистичните операции са уязвими на различни смущения, като тежки метеорологични условия, стачки или геополитически събития (напр. затваряне на граници, търговски войни) и транспортните мениджъри трябва да ги вземат предвид, когато планират логистиката.
Ефективното управление на риска в логистиката включва наличието на планове за действие при извънредни ситуации за справяне с тези смущения. Това може да означава идентифициране на алтернативни маршрути, снабдяване от различни доставчици или наличие на резервни опции за транспорт, за да се сведат до минимум закъсненията и да се гарантира, че стоките достигат до местоназначението си навреме.
Световната търговия се управлява от сложен набор от разпоредби и митнически изисквания, които варират в зависимост от държавата. Управлението на товарите трябва да гарантира, че всички пратки отговарят на местните и международните разпоредби, включително митническа документация, тарифи и стандарти за безопасност. Неспазването може да доведе до забавяне, глоби или дори конфискация на пратката.
Ето защо разбирането и информирането за митническите изисквания и регулаторните промени е от съществено значение за осигуряване на безпроблемни и законни международни пратки.

Source: Depositphotos
Ролята на технологиите в управлението на транспорта
Технологията подобрява оперативната ефективност, предоставя информация в реално време и помага на компаниите да оптимизират своите логистични процеси. Нито един оператор на логистични услуги не може да функционира без използване на технологии и е от решаващо значение за оцеляването на всички логистични компании постоянно да наблюдават и оценяват новите технологични постижения и да прилагат тези, които могат да им предложат конкурентно предимство.
По-долу са някои от ключовите технологични постижения, оформящи управлението на транспорта през 2025 г.:
🎯Системи за управление на транспорта (TMS)
Системата за управление на транспорта е критичен инструмент за управление на потока от стоки от произхода до дестинацията, като помага на компаниите да планират, изпълняват и оптимизират движението на товари. Решенията на системата за управление на транспорта предлагат функции като оптимизиране на маршрута, избор на превозвач и проследяване на пратките, което позволява на компаниите да намалят разходите, да подобрят точността на доставката и да подобрят удовлетвореността на клиентите.
Чрез интегриране на различни видове транспорт и управление на сложни логистични мрежи, системата за управление на транспорта помага на компаниите да рационализират операциите си и да гарантират, че стоките достигат местоназначението си навреме и по възможно най-ефективния начин.
Когато вземат решение за система за управление на транспорта, е важно логистичните компании да решат дали искат да закупят и внедрят персонализирана система за управление на транспорта, която е направена изключително за тях, или да изберат едно от наличните в търговската мрежа решения.
Ако една логистична компания избере индивидуално решение, тя трябва да отчита по-високите разходи и високото ниво на участие, необходимо от страна на служителите и ръководството в процеса на разработка, тъй като системата ще трябва да бъде тествана и адаптирана напълно към изискванията на компанията.
Един от рисковете, свързани с индивидуалните решения за логистичните компании, е, че те могат да разработят система, която бързо остарява, докато пазарните решения, които отговарят на нуждите на хиляди потребители, са по-гъвкави и отзивчиви към промените на логистичния пазар.
От друга страна, ако една логистична компания избере налично в търговската мрежа решение, тя трябва да вземе предвид, че някои аспекти на избраната система за управление на транспорта може да не отговарят напълно на нейните специфични нужди, тъй като това решение е предназначено за целия пазар, а не за тази конкретна компания.
Въпреки това, недостатъците на наличните в търговската мрежа решения за масовия пазар до голяма степен са компенсирани от ползите, свързани с спестяването на разходи за разработка и скоростта на адаптиране на системата към промените на пазара.
🎯IoT и проследяване в реално време в управлението на транспорта
Интегрирането на устройства за Интернет на нещата (IoT) и телематика революционизира управлението на транспорта, като позволи проследяване на пратките в реално време. Със сензори, вградени в превозни средства и пакети, компаниите могат да наблюдават местоположението, състоянието и състоянието на своите пратки във всеки един момент.
Тази функция позволява по-голяма видимост по цялата верига на доставки, намалява несигурността и подобрява способността за управление на смущенията. Телематиката с активиран IoT също помага за оптимизиране на маршрутите, наблюдение на работата на превозното средство и управление на разхода на гориво, предоставяйки ценни данни за подобряване на цялостното управление на автопарка.
Въпреки че теоретично проследяването в реално време е отличен компонент на логистичните процеси, от 2025 г. то се използва само от няколко големи доставчици на логистични услуги, тъй като е функция за внедряване и разходи. Очакваме обаче проследяването в реално време да се превърне в стандарт в глобалната логистика през следващите години.
🎯Автоматизация и AI в транспортното прогнозиране
Използването на автоматизация и изкуствен интелект (AI) бързо напредва в управлението на транспорта, особено в областта на прогнозирането. Използвайки исторически данни, AI може да прогнозира бъдещо търсене, потенциални смущения и да оптимизира разпределението на ресурсите.
Автоматизацията може допълнително да помогне при планирането на пратките, планирането на маршрута, управлението на инвентара, намалявайки риска от човешка грешка и подобрявайки ефективността. С логистичното прогнозиране компаниите могат проактивно да управляват потенциални предизвикателства, да осигурят навременни доставки и да поддържат високо ниво на удовлетвореност на клиентите.
🎯Устойчив транспорт в логистиката
Има много дискусии в управлението на транспорта и логистиката за устойчивостта. Правенето на транспортните и логистичните услуги по-устойчиви обаче не е само намаляване на въглеродния отпечатък, внедряване на електрически камиони и прилагане на по-строги правителствени разпоредби. Дори стимулите за използване на екологичен транспорт и наличието на алтернативни горива не са достатъчни, за да се осигури устойчив транспорт без допълнителна помощ и подсилвания.
Правителствата трябва да се стремят да изградят инфраструктура, която естествено мотивира логистичните компании да прилагат екологични мерки, правейки ги не само достъпни, но и достъпни. Дори през 2025 г. цената на електрическите камиони все още е значително по-висока от тази на стандартните камиони, работещи на газ или дизел, а субсидиите са или недостатъчни, или не съществуват.
Освен това липсват станции за зареждане в близост до пътищата, което обезкуражава много логистични компании дори да обмислят закупуването на електрически превозни средства.
Транспортен мениджмънт в логистиката
Управлението на транспорта в логистиката включва планиране, изпълнение и оптимизиране на движението на стоки по веригата на доставки. Това изисква избор на ефективни превозвачи, управление на начините транспорт, осигуряване на съответствие и използване на технологии за намаляване на разходите и подобряване на скоростта на доставка.
С глобализацията логистичните компании са изправени пред предизвикателството да транспортират стоки от отдалечени производствени центрове, особено в Азия, до клиенти по целия свят. Доставката до последната миля стана от решаващо значение за удовлетвореността на клиентите, тъй като потребителите очакват бързи доставки.
Технологиите играят ключова роля в управлението на транспорта, като инструменти като системи за управление на транспорта (TMS) позволяват оптимизиране на маршрута, избор на превозвач и проследяване на пратките. IoT и проследяването в реално време предлагат повишена видимост и ефективност, въпреки че внедряването остава скъпо.
Автоматизацията и изкуственият интелект подобряват прогнозирането и намаляват грешките. Устойчивостта в логистиката надхвърля намаляването на въглеродния отпечатък, като правителствата трябва да изградят инфраструктура, която да поддържа екологични транспортни решения, което ги прави по-достъпни и достъпни за компаниите.
Ресурси:
Статистика на UNIDO: https://stat.unido.org/publications
Данни на Световната банка: https://data.worldbank.org/

Source: Depositphotos