
Схемата за манипулиране на цените
Френската агенция за конкуренция прекара близо година в разследване на ценовите практики на Shein и откри някои доста изобличаващи доказателства. Компанията повишаваше цените точно преди да ги намали, за да създаде илюзията за огромни отстъпки.
Цифрите разказват историята. От всички проверени рекламирани отстъпки 11% всъщност са увеличени цените. В 57% от случаите „промоциите“ на Shein не предлагат никакво намаление на цената. Други 19% са имали спад в цените, който е много по-малък от рекламираните.
„Тези практики на силно намалени цени и постоянни промоции създават у потребителите впечатлението, че получават страхотна сделка“, заяви френската служба за конкуренция DGCCRF.
Основаният в Китай търговец на дребно не се противопостави на наказанието, като прие глобата от 40 милиона евро с подкрепата на парижката прокуратура. Shein каза, че е приложила коригиращи мерки в рамките на два месеца, след като научи за разследването през март 2024 г.
Компанията твърди, че приема правните задължения във Франция „много сериозно“ и остава ангажирана с прозрачността.
Въпреки продължаващите противоречия, Shein отбеляза експлозивен растеж във Франция , откакто стартира там през 2015 г. Пазарният дял на компанията в местното облекло и обувки скочи от 2% през 2021 г. до 3% миналата година – значителен ръст на фрагментиран пазар.
Този растеж идва дори когато Shein е изправен пред критики за замърсяване на околната среда, нелоялна конкуренция и лоши условия на труд по цялата верига на доставки.
Глобата представлява последният ход на Франция срещу практиките на бързата мода. Френският Сенат наскоро прие законодателство, специално насочено към индустрията за бърза мода, което показва, че регулаторите заемат по-твърда позиция по отношение на бизнес моделите на „ултрабързата мода“.
Shein се превърна в гръмоотвод за критики към целия свръхбърз моден сектор, който произвежда евтини дрехи с безпрецедентна скорост и мащаб.
Какво означава това за електронната търговия
Тази санкция изпраща ясно послание, че европейските регулатори няма да толерират измамни ценови практики, дори от големи международни платформи. Глобата от 40 милиона евро е достатъчно значителна, за да привлече вниманието на други компании за електронна търговия, работещи във Франция.
Констатациите на разследването за фалшиви отстъпки могат да повлияят на начина, по който другите търговци на дребно структурират своите промоционални стратегии. Ако 11% от рекламираните отстъпки всъщност са увеличения на цените, това предполага систематична манипулация, а не изолирани инциденти.
За потребителите разследването потвърждава опасенията дали тези „невероятни сделки“ изобщо са сделки. Практиката на повишаване на цените преди продажбите, за да се създадат изкуствени отстъпки, не е нова, но регулаторите я приемат по-сериозно.
Санкцията от 40 милиона евро може да е значителна за изпращане на послание, но не е ясно дали ще промени значително бизнес практиките на Shein или ще забави европейската му експанзия. Растежът на компанията предполага, че потребителите остават привлечени от ниските цени, дори на фона на продължаващите противоречия.
Френските власти показаха, че са готови да се изправят срещу големи международни платформи за електронна търговия заради измамни практики. Други европейски регулатори може да последват примера, тъй като бързата мода продължава да расте въпреки екологичните и етичните опасения.