
Пазаруването се променя бързо. Нов доклад на DHL анкетира 24 000 души по целия свят и откри нещо изненадващо: повечето от нас ще купуват неща в TikTok и Instagram вместо обикновени уебсайтове до 2030 г. Седем от десет души вече са купили нещо чрез социалните медии. Същият брой смятат, че това ще бъде основният им начин да пазаруват след пет години.
Цифрите от Тайланд са луди. Там 86% от онлайн купувачите вече използват TikTok, за да купуват неща. Не просто сърфирайте – всъщност купувайте и плащайте чрез приложението.
Поколението Z води тази промяна. Почти половината от младите хора редовно пазаруват в TikTok сега. Те не искат да напуснат приложението, за да отидат някъде другаде, за да купят неща. И работи. Когато нещо стане вирусно в социалните медии, 82% от купувачите казват, че това се отразява на това, което купуват.
Доставката все още нарушава сделката
Но ето какво не се е променило: проблемите с доставката все още убиват продажбите. Проучването установи, че 81% от хората ще изоставят пазарската си количка, ако не могат да получат желаната опция за доставка. Това е огромно.
Възвръщаемостта е още по-лоша. Ако купувачите не се доверяват на фирмата за доставка, 75% изобщо няма да купуват. И 79% ще напуснат, ако връщането на артикули изглежда сложно.

Source: dhl.com
Зеленото пазаруване става сериозно
Екологичните неща вече не са просто маркетинг. Сега това е истински бизнес. 72% от хората мислят за устойчивост , когато пазаруват онлайн. Един на всеки трима всъщност ще отмени поръчката си, ако се притеснява от въздействието върху околната среда.
Младите хора се интересуват още повече. Почти половината от купувачите от поколение Z ще се откажат от покупка поради екологични опасения. Повече от половината купувачи сега купуват продукти втора употреба или реновирани продукти. А 58% искат да се присъединят към програмите за рециклиране, които марките предлагат.
Колко голяма е тази промяна? Анализаторите смятат, че продажбите в социалните медии ще достигнат 8,5 трилиона евро до 2030 г. Това е дванадесет пъти по-голямо от днес. Компаниите, които пренебрегнат тази промяна, ще загубят клиенти. Тези, които се подготвят първи, ще спечелят много.
Революцията в пазаруването започна. Въпросът не е дали ще се случи – кой ще се адаптира най-бързо.
Данни от прессъобщението на DHL за тенденциите в електронната търговия за 2025 г.