
Мониторингът обхвана 576 инфлуенсъри от 22 държави — членки на ЕС, включително Люксембург, Норвегия и Исландия. То показва, че до 97% от тях публикуват комерсиално съдържание, но само 20% казват, че това е реклама. Докладът на Европейската комисия също така установи, че до 62% от инфлуенсърите не спазват правилата.
Инфлуенсърите използваха други формулировки като „сътрудничество“ (16%), „партньорство“ (15%) или обща благодарност към партньорската марка (11%) вместо правилния етикет „платено сътрудничество“.
Публикациите бяха свързани основно с мода, начин на живот, красота, храна, пътуване и фитнес. Проучването установи, че 119 инфлуенсъри дори популяризират нездравословни или опасни дейности като нездравословна храна, алкохолни напитки, медицински или козметични процедури, хазарт или финансови услуги като търговия с криптовалута.
На 17 февруари 2024 г. ще влезе в сила Законодателният акт за цифровите услуги, който изисква по-голяма надеждност и сигурност на интернет. Съгласно DSA, инфлуенсърите ще бъдат задължени да декларират дали съдържанието им съдържа търговски съобщения и да предоставят информация за проследимост.
Целта на мониторинга беше да се провери дали инфлуенсърите спазват законодателството на ЕС за защита на потребителите. Той разгледа публикации в Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat и Twitch. 82 инфлуенсъри имаха повече от 1 милион последователи, 301 имаха повече от 100 000, а 73 имаха между 5 000 и 100 000 последователи.
От 576 профила 358 са избрани за по-нататъшно проучване. Националните органи ще се свържат с тях, за да поискат от тях да спазват правилата. Те дори могат да предприемат допълнителни действия по правоприлагане.