Моделът на приписване е методология, използвана в маркетинга и анализите, за да се определи как заслугата за продажби и реализации се присвоява на различни точки на съприкосновение в пътешествията на клиента. Той помага на бизнеса да разбере кои маркетингови канали и взаимодействия допринасят най-ефективно за реализациите.
Често срещани типове модели на приписване, използвани в маркетинга и анализа:
- Приписване с първо докосване: Посочва първото взаимодействие на клиента с марка или кампания като основен двигател на реализацията.
- Приписване с последно докосване: Приписва реализацията на последното взаимодействие, което клиентът има преди да извърши желано действие, като например извършване на покупка или попълване на формуляр.
- Линейно приписване: Разпределя признанието равномерно във всички допирни точки в пътя на клиента, водещо до реализация, като придава еднаква тежест на всяко взаимодействие.
- Приписване на затихване във времето: Придава повече заслуга на взаимодействията, които се случват по-близо до реализацията, като постепенно намалява тежестта на по-ранните точки на съприкосновение.
- U-образно (или базирано на позиция) приписване: Известно също като модел на вана или хокейен стик, това дава повече признание на първото и последното взаимодействие, като останалата част се разпределя равномерно между взаимодействията между тях.
- Управлявано от данни (алгоритмично) приписване: Използва статистически модели или алгоритми за машинно обучение, за да присъжда заслуги въз основа на действителния принос на всяка точка на съприкосновение към реализациите, като се вземат предвид фактори като ред, честота и актуалност на взаимодействията.
Всеки модел на приписване предлага информация за различни аспекти на поведението на клиентите и ефективността на маркетинговите усилия, като помага на бизнеса да взема информирани решения относно своите маркетингови стратегии и разпределение на ресурсите.