Какво е онлайн маркетинг?
Онлайн маркетингът обхваща всички форми на маркетинг, извършвани чрез интернет и онлайн канали. Основно популяризира и разпространява реклама, изгражда марки и комуникира с клиенти.
Добре проектираният и изпълнен онлайн маркетинг позволява на марките да достигнат до целевата си аудитория и да увеличат продажбите на своите продукти и услуги. Резултатите от отделните кампании могат да бъдат проследявани в реално време, което ви позволява да отговорите незабавно.
Онлайн маркетингът е чудесен начин да достигнете до клиентите. Той не само предлага много възможности, тъй като интернет се използва от милиарди хора по света, но също така е по-достъпен от други форми на реклама (като телевизията). Дори по-малките марки с ограничени бюджети вече могат да си позволят по-прости маркетингови кампании.
Каква е разликата между онлайн и дигитален маркетинг?
Разликата между онлайн и дигиталния маркетинг често е неясна. Това е главно защото много хора бъркат термините или ги използват взаимозаменяемо. Това не е правилно. Всеки от тези видове маркетинг означава нещо различно.
- Дигитален маркетинг – по-широк термин, който се отнася до всички форми на маркетинг, които използват цифрови технологии за популяризиране на услуги и стоки. Това означава, че в допълнение към онлайн каналите като социални медии, уебсайтове, PPC реклами или бюлетини, той се фокусира и върху телевизията, радиото и други цифрови инструменти.
- Онлайн маркетинг – това е по-специфичен термин за маркетинг, който се случва изключително онлайн, т.е. чрез интернет. В момента е много популярен и подходящ както за големи марки, така и за по-малки хора.
Онлайн срещу офлайн маркетинг
В контекста на онлайн маркетинга може да срещнете и термина офлайн маркетинг. Последното се отнася до форма на маркетинг, която се осъществява извън интернет. Той използва традиционни канали и методи като радио, телевизия, печат, билбордове или събития (търговски изложения, конференции и т.н.) за популяризиране на марка или продукти.
Офлайн маркетингът често е по-скъп от онлайн маркетинга. Следователно е по-вероятно да се използва от големи компании и компании, които генерират високи печалби.
Експертен съвет : Въпреки че онлайн маркетингът става все по-популярен, офлайн маркетингът все още играе важна роля в цялостната маркетингова стратегия. Например, той ефективно е насочен към групи хора с ограничен достъп до интернет или минимална употреба.
Какви са основните предимства на онлайн маркетинга?
Онлайн маркетингът има няколко предимства, включително:
- Широк обхват
Онлайн маркетингът ви позволява да общувате с клиентите си в световен мащаб, което е отлично предимство, ако изпращате продуктите си в чужбина. Това автоматично ви дава достъп до милиони потенциални клиенти, до които не бихте могли да достигнете чрез традиционните канали.
- Прецизно насочване
С традиционния офлайн маркетинг имате малък контрол върху това кой вижда вашето съдържание. Дори ако плащате за реклама в търговско списание или в телевизионен канал, можете да изберете към кого искате да се насочите, когато настройвате онлайн кампании.
Обратно, когато създавате онлайн кампания, можете да създадете точна целева аудитория въз основа на възраст, пол, демографски данни, поведение при покупка, ценности и много други фактори. Това гарантира, че рекламата ви се вижда от хора, които вероятно се интересуват от вашите продукти, което ви дава много по-добри резултати.
- Измеримост
Онлайн маркетингът е много лесен за измерване. Можете да анализирате отделните кампании въз основа на редица параметри и фактори, като например реализации, трафик на сайта, кликвания или споделяния на съдържанието.
В зависимост от резултатите от кампаниите ще получите важна информация за това какво работи с клиентите ви, какво не работи и какво вече не е необходимо да правите. Това ефективно ви спестява време и пари.
- Повишена ангажираност
Традиционните маркетингови методи позволяват само еднопосочна комуникация. Това означава, че взаимодействието приключва, след като сте предоставили на клиентите някаква информация по телевизията, печатта или радиото. Не знаете какво мисли другата страна за продукта или услугата.
Обратната връзка е от решаващо значение в маркетинга. Тя може да Ви помогне да научите как клиентите взаимодействат с дадена кампания и как се чувстват за нея. Въз основа на тези данни можете да ги модифицирате и адаптирате.
След това е необходима обратна връзка и при създаване на допълнителни реклами или съдържание. Помага ви да опознаете по-добре съществуващите и потенциалните си клиенти и ви позволява да знаете какво да им предложите и как да го предложите.
Експертен съвет : Двупосочната комуникация също е отлична за онлайн маркетинг, защото ви позволява да отговаряте на въпроси на клиенти, като тези в социалните медии. Можете да им помогнете да изберат продукт, да решат друг проблем и да увеличат продажбите.
- По-ниски разходи
Разходите за онлайн маркетинг зависят от много фактори, включително вида на кампанията, размера на бизнеса и неговия бюджет, лицето или компанията, която прави вашия маркетинг и т.н. Въпреки това, рекламата по телевизията или радиото обикновено е по-ниска от сумата, която бихте платили.
- Висока наличност
Интернет никога не спи. Хората са на него ден и нощ, разглеждат уебсайтове и социални мрежи. Онлайн маркетингът се възползва от този факт, като показва на клиентите подходящи реклами, независимо от часа или датата.
- Персонализиран подход
Продавате ли продукти, които се харесват на различни типове клиенти, като по-млади и възрастни хора? Онлайн маркетингът ви позволява да приспособите рекламната си кампания към всяка целева група, като им дадете персонализиран подход.
Персонализацията и индивидуалният подход водят до по-добро клиентско изживяване и усещане за връзка с марката. Рекламните кампании, които подчертават ценностите на едно поколение или пол, могат да накарат човек да формира положително мнение за дадена компания и да стане лоялен клиент.
- Гъвкавост
Онлайн маркетингът е много гъвкав и позволява да се правят бързи корекции или оптимизации на текущи или планирани кампании въз основа на резултати и обратна връзка. Това е голям плюс, който традиционният офлайн маркетинг няма, което значително намалява неговата ефективност.
Гъвкавостта е от решаващо значение и днес поради бързо променящите се тенденции. Маркетолозите могат лесно да реагират на тях и да ги включат в настоящи или бъдещи кампании или съдържание.
- Възможност за тестване
Онлайн маркетингът предлага възможност за тестване на различни стратегии и креативни подходи на минимални разходи. Например A/B тестването е популярен начин за сравняване на ефективността на различни версии на реклами или уеб съдържание.
- Подобрени проценти на реализация
Конверсията е постигането на конкретна цел от посетител на уебсайт или потенциален клиент. Това може да бъде кликване върху уебсайт, абониране за бюлетин или извършване на покупка. Следователно процентът на реализация е процентът на клиентите, които предприемат желаното действие.
Като цяло, колкото по-висок е процентът на реализация, толкова по-успешни са вашите маркетингови усилия.
Според Adobe традиционните маркетингови методи обикновено постигат само 1,7% процент на реализация, което е много ниско в сравнение с това, което плащате.
Добрата новина е, че онлайн маркетингът се справя много по-добре. Средният процент на реализация е 9,9%, почти шест пъти по-висок. Да не говорим, че не е нужно да харчите толкова много. Така че можете да спестите пари и да получите много повече клиенти едновременно.
- Вирусност
Онлайн маркетингът позволява на маркетолозите да създават качествено, забавно и ангажиращо съдържание , което много потребители споделят. Това съдържание може да стане вирусно и да разпространи осведомеността за вашата марка с висока скорост – всичко това без да плащате за реклама.
- Различни формати
Традиционният маркетинг ви позволява да използвате много ограничено количество съдържание. В печатните издания това са изображения, по телевизията това са видеоклипове, а по радиото това е аудио. Онлайн, от друга страна, тези формати се допълват от банери, GIF файлове, интересни графики, кратки и кратки видеоклипове и много други. Така че можете лесно да привлечете всички възрастови групи – от тийнейджъри до възрастни граждани.
Какво е онлайн маркетинг?
Онлайн маркетингът се състои от няколко дейности, които трябва да комбинирате , за да получите най-добри резултати. Основните са:
SEO
Оптимизацията за търсачки или накратко SEO оптимизацията е процес на оптимизиране на уебсайт за подобряване на позицията му в резултатите от търсенето. Това включва и получаване на органичен и неплатен трафик от търсачки като Google, Bing, Yahoo и др.
SEO се състои от различни дейности, техники и практики, прилагани към съдържанието на уебсайта. Те подобряват и увеличават неговата релевантност, което води до по-високо класиране в Google.
И кои са най-често срещаните техники и практики, използвани в SEO?
- Ключови думи – ако искате съдържанието ви да се класира възможно най-високо, трябва да проучите подходящите ключови думи, които ще използвате, преди да го създадете. Включете най-подходящите в заглавието, метаописанията и надписите на изображенията си. Правилно подбраните ключови думи ще помогнат на търсачките да определят темата на съдържанието и въз основа на други параметри къде да класират сайта си.
- Структура на съдържанието – Статия, описание на продукта или друг текст, намерен в мрежата, трябва да бъде лесен за четене и добре структуриран. В същото време тя трябва да отговаря на въпросите или да решава проблемите, които обещава в заглавието или увода. Това ще задържи клиентите на сайта по-дълго, което казва на търсачката, че съдържанието ви е подходящо и може да доведе до по-високо класиране.
- Техническа оптимизация на съдържанието – Технически фактори като отзивчивост (способността на сайта да се адаптира към по-малки екрани на мобилни устройства или таблети), дизайн и скорост на зареждане също влияят върху класирането на сайта при търсене. Всъщност този последен параметър е от решаващо значение за установяването на надеждни отношения с клиентите. Това е така, защото обикновените интернет потребители смятат бързите уебсайтове за безопасни и обичат да останат на тях. Обратно, сайтовете, които се зареждат твърде дълго, ще бъдат изоставени почти веднага.
- Изграждане на връзки – получаването на качествени обратни връзки от подходящи уебсайтове може да повиши доверието и авторитета ви. Това може да помогне на уебсайта да се появи на върха на класацията в търсачките.
- Анализирайте и проследявайте резултатите – съществена част от SEO оптимизацията е редовното анализиране на ефективността на уебсайта ви с помощта на инструменти като Google Analytics или Google Search Console. Можете да разберете колко трафик сте имали през последната седмица, месец или шест месеца, процента на реализация или текущия си ранг в търсачките. Цялата тази информация може да се използва по-късно за създаване на оптимизирано съдържание или рекламни кампании.
SEO оптимизацията е сложна и предизвикателна област, върху която марките и бизнесите работят непрекъснато. Въпреки че успяват да се класират в топ резултатите, това не означава, че винаги ще го правят. Тенденциите в търсенето се променят ежедневно и оказват голямо влияние върху това къде се появява уебсайтът. Така че това е постоянен цикъл на подобряване на старото съдържание и създаване на ново оптимизирано съдържание.
Знаете ли, че…
… според Google, едносекундно подобрение на скоростта на мрежата може да увеличи реализациите с 27% за потребителите на телефони. От друга страна, бавното време за зареждане от повече от 3 секунди може да отблъсне до 40% от хората, което ще се отрази негативно както на продажбите, така и на самото SEO.
Имейл маркетинг
Една от основните форми на онлайн маркетинг е имейл маркетингът, който ви позволява да общувате с потенциални или съществуващи клиенти чрез имейл. С имейл маркетинга можете:
- Изграждане на лоялност на клиентите
- Насърчаване на повторни покупки
- Привличане на нови клиенти
В зависимост от вашата цел трябва да изберете правилния тип имейл. Налични са няколко:
- Бюлетини – редовни промоционални имейли, които информират клиентите за новини, промоции и други актуализации. Обикновено се изпращат на редовни интервали, като два пъти седмично, четири пъти месечно и т.н.
- Напомнящи имейли – изпращат се на клиенти, които не са потвърдили имейл адреса си след регистрация или са изоставили кошницата си, без да завършат поръчката си. Те обикновено са ясни и кратки.
- Имейли за добре дошли – са за нови клиенти. Те обикновено предоставят повече информация за марката или кодовете за отстъпка.
- Имейли за обратна връзка – изпращат се, след като клиентът е направил покупка. Можете да ги използвате, за да разберете какво са намерили за грешно или липсващо в поръчката си и какво им е харесало.
Що се отнася до имейл маркетинга, внимавайте да не изпращате ненужно спам на клиенти. Твърде много промоционални имейли ще накарат хората да загубят интерес и да се отпишат.
Също така трябва да сте в крак с действащото законодателство. Ако искате да изпращате бюлетини на клиенти, които не са пряко свързани със стоки, които сте им доставили в миналото, ще ви е необходимо тяхното съгласие. Можете да получите това, като им изпратите имейл с връзка за потвърждение, върху която трябва да кликнат.
Съвет от нас
Не забравяйте, че по закон всеки бюлетин трябва да включва опция за отписване.
PPC реклама
Рекламата с плащане на клик, известна още като PPC, е една от най-популярните форми на онлайн реклама днес. Характеризира се с това, че рекламодателят плаща за клик върху рекламата , а не за показването й в резултатите от търсенето или уеб страниците.
PPC рекламата може да бъде насочена към определена аудитория. В същото време може да се стартира и регулира сравнително бързо. Едно от предимствата на PPC рекламата е, че получавате подробна статистика, като например броя на кликванията, по време и след кампанията.
Ако решите да използвате PPC реклама, има няколко вида, от които да избирате:
- Реклами в мрежата за търсене – показват се в горната част на търсачки като Google. На пръв поглед изглеждат като обикновени органични резултати, с изключение на това, че имат „Спонсорирани“ до тях. Има няколко технически критерия, които трябва да имате предвид, когато създавате PPC реклама като този. Те включват избор на подходящи ключови думи и създаване на закачливо заглавие и интересен текст за привличане на вниманието.
- Банерни реклами – графични PPC реклами, които се появяват в уебсайтове, списания и блогове. Тя може да се състои от интересна графика, снимка или видео, придружена от кратък и мощен текст.
- Google Пазаруване – рекламата Ви ще се показва в горната част на търсенията с изображение на продукт, име на продукта и цена. Това позволява на потенциалните клиенти да сравняват вашата оферта с вашите конкуренти, без изобщо да се налага да посещават електронен магазин.
- Видео реклами – рекламни кампании, които се показват като видеоклипове, например в YouTube или директно в съдържанието на обикновените уебсайтове. По-кратките реклами обикновено са невъзможни за пропускане. По-дългите могат, като рекламодателят плаща само за гледане на цялата реклама.
- Реклами в социалните медии – PPC рекламите могат да се използват и в социалните медии. Тук те могат да бъдат под формата на снимка, графика или кратко видео. Те имат предимството на точното насочване и са сравнително лесни за настройка.
Социални мрежи
Социалните медии са популярен онлайн маркетингов канал, използван както от големия, така и от малкия бизнес. Предимствата му включват:
- Десетки различни платформи – има огромен брой платформи, от които да избирате, от класики като Facebook, Instagram и YouTube до по-нови алтернативи, използвани главно от по-младите поколения като TikTok. Всяка социална мрежа има различен начин на използване и различен тип съдържание. Опознайте ги и определете кои реклами ще работят най-добре върху тях.
- Създаването на рекламна кампания е лесно – след като знаете какво съдържание е популярно в социалната мрежа, създаването на рекламна кампания не е трудно. Просто направете целева аудитория, насочете я и изберете други параметри.
- Ниска цена – Рекламата в социалните медии е подходяща за по-малки фирми и физически лица с малки бюджети. Можете да получите сравнително добри резултати за малка сума пари.
- Голям брой потребители – социалните мрежи се използват от милиарди хора по целия свят всеки ден, което ги прави чудесно място за популяризиране на вашите продукти или услуги.
- Възможност за комуникация с клиентите си – социалните мрежи ви позволяват да общувате с клиентите си, за да отговорите на техните въпроси или обратна връзка. Това ви позволява бързо и лесно да разрешите различни проблеми или да им попречите да имат негативно мнение за вашата марка поради неяснота.
Маркетинг на съдържанието
Маркетингът на съдържанието е общ термин за онлайн маркетингова стратегия, която включва създаване и разпространение на висококачествено и подходящо съдържание. Целта е да се достигне до конкретна аудитория и да се мотивира да направи покупка.
Качественото съдържание също може да помогне на потенциалните клиенти да решат различни проблеми или да предостави практически съвети и съвети.
Маркетингът на съдържанието върви ръка за ръка със SEO. Описанията на продуктите, статиите или друг текст трябва да бъдат оптимизирани, за да се класират по-високо в търсачките и да продават вашия продукт или услуга на клиентите.
Има няколко вида съдържание, които са част от маркетинга на съдържанието, включително:
Блогове и списания
Основен тип съдържание, което можете да създадете и след това да публикувате на уебсайта си. Оптимизираното копие може да привлече нови посетители , които след това могат да станат клиенти.
Когато пишете статии в блог или списание, трябва да запомните, че ги създавате за хора, с които искате да споделите информация. Така че не може да бъде просто текст, пълен с ключови думи без добавена стойност. След като прочете няколко параграфа от такова съдържание, човек веднага ще напусне уебсайта и ще отиде при конкурент, където вероятно ще направи покупка.
Електронни книги
Страхотен тип съдържание, което мотивира клиентите да се регистрират за вашия бюлетин. Електронните книги не трябва да са дълги, но трябва да са интересни. В идеалния случай те трябва да бъдат придружени от графики или различни графични елементи, за да разбият твърде плътния текст.
Освен това електронните книги трябва да предоставят информация по тема, свързана с вашите продукти или услуги, и да предлагат практически съвети.
Ръководства
Ръководствата са подобни на електронните книги, с изключение на това, че обикновено са предназначени да предоставят някои насоки, съвети или съвети. Те могат да бъдат достъпни директно на уебсайта или да бъдат изпратени на клиенти, след като се абонират за вашия бюлетин.
Подкасти
Подкастите станаха много популярни през последните години, така че би било жалко, ако не ги използвате във ваша полза. Намирането на подходящи теми за забавление на хората и добавяне на стойност обаче е от съществено значение.
Инфлуенсър маркетинг
Инфлуенсър маркетингът включва използване на инфлуенсъри и знаменитости с големи последователи в социалните медии за популяризиране на продукти и услуги. В сравнение с други методи, той често е много успешен, главно поради високото ниво на доверие между инфлуенсъра и фена.
Важно е обаче да запомните, че успехът на сътрудничеството ще бъде силно повлиян от избрания от вас инфлуенсър. Само някои хора ще бъдат подходящи за популяризиране на вашите продукти. Помислете внимателно за аудиторията, която искате да достигнете, и територията, която искате да покриете.
Цената на инфлуенсър маркетинга може да бъде по-висока от обикновената реклама в социалните медии, особено ако искате да използвате услугите на инфлуенсър със стотици хиляди последователи.
Експертен съвет : Не е нужно да избирате само най-известните инфлуенсъри, с които да работите. Много малки и средни фирми са доволни от инфлуенсъри, които имат между 10 000 и 50 000 последователи. Тяхната публика е по-лоялна от тази на много известни хора. Следователно те са по-лесни за убеждаване да купуват.
Най-често срещаните грешки в онлайн маркетинга
Има много грешки, които можете да направите, когато правите маркетинга си онлайн. Някои от най-големите са:
Липса на анализ на ключови думи
Ако искате да създадете съдържание, подходящо както за клиентите, така и за търсачките, първо трябва да извършите анализ на ключови думи. Без това няма да знаете какви теми се търсят, което може да доведе до нови посетители.
Можете също така сами да извършите по-прост анализ на ключови думи, като използвате безплатни инструменти. Само маркетолог с достатъчно опит в тази област обаче може да ви даде по-задълбочена и по-подробна информация.
Липса на стратегия
Малко вероятно е да постигнете всичките си цели, ако нямате план и стратегия. Така че, първото нещо, което трябва да направите, е да помислите за методи за постигане на желаните резултати и след това да ги сравните. Разберете кои са реалистични и могат да бъдат приложени на практика.
Липса на онлайн канали
Използвате ли само един уебсайт или социална мрежа, за да общувате с клиентите си? Това не е достатъчно в наши дни. Клиентите очакват да сте активни в поне две или три различни платформи, в идеалния случай във Facebook, Instagram и YouTube.
Пренебрегване на тенденциите
Онлайн маркетингът е динамична и непрекъснато развиваща се област. Ако искате съдържанието ви да е добро и да отговаря на всички необходими параметри, трябва да сте в крак. Следете най-новите промени, които социалните мрежи и Google редовно правят, образовайте се и продължавайте да опитвате нови неща. Това е единственият начин да предотвратите незаинтересоваността на клиентите след известно време.