Какво е SEO?
Оптимизацията за търсачки или накратко SEO оптимизацията е процес на оптимизиране на уебсайт или съдържание, за да се подобри видимостта му в търсачки като Google, Bing или Yahoo.
Като част от SEO, маркетолозите или копирайтърите обикновено се фокусират върху конкретни ключови думи или фрази, свързани с марка, продукт или услуга. Те ги използват, за да се опитат да изведат уебсайта в горната част на резултатите от търсенето, което може да увеличи трафика и да увеличи продажбите.
SEO оптимизацията е предизвикателна област. Това е безкраен процес, тъй като резултатите от търсенето непрекъснато се променят. Един ден вашият сайт може да бъде класиран на първо място; На следващия ден може да бъде класиран на четвърто или пето място. Ето защо трябва постоянно да следите новите тенденции, да виждате какво може да се подобри и да предвиждате какви фактори могат да застрашат позицията ви.
Как работят търсачките?
За да разберете и работите със SEO, трябва да разберете как работят търсачките. Те са съществена част от целия процес на оптимизиране на съдържанието или уебсайта.
Първо, търсачките не са само Google, Bing или Yahoo. В днешно време те включват и популярни платформи като Facebook или YouTube. Така че, за да се класирате по-високо в тези платформи, трябва да прилагате принципите на SEO , когато създавате съдържание за тях.
Но как работят търсачките? Съвсем просто. Техните алгоритми обхождат хиляди уебсайтове ежедневно и ги съхраняват в базата си данни. След това ги избира въз основа на избраната от вас ключова дума и ви ги показва.
Редът, в който се появяват сайтовете, зависи от няколко фактора. Google не предоставя много информация за това, но можем да потвърдим от опит, че технологията му се фокусира предимно върху ключови думи, уместност на съдържанието, вътрешни и външни връзки и скорост на зареждане. По-долу ще обсъдим основните фактори.
Значение
Ако търсите гуми, не искате да виждате дрехи в резултатите от търсенето. Следователно, когато оценява съдържанието, основният фокус на Google е неговата уместност или степента, в която съществува точна връзка между заявката за търсене и желания резултат от търсенето.
Домейните с точни, бързи и подходящи резултати се класират високо и са на първо място в търсачките. Ето защо трябва да използвате правилните ключови думи , когато създавате съдържание. Изкуственият интелект на Google (или на която и да е друга търсачка) ще може да ги прочете и да покаже уебсайта ви на хора, които наистина се интересуват от темата.
Уместността на съдържанието е важна, но не е единственият фактор, който Google взема предвид. В момента има милиони подходящи уеб страници и само няколко могат да бъдат класирани на челните позиции. Следователно трябва да се имат предвид други параметри , когато става въпрос за SEO.
Знаете ли, че…?
До 68% от хората няма да се върнат на уебсайт, ако са разочаровани или не се интересуват от съдържанието, което намират. Така че, ако искате човек да остане на вашия сайт и да направи покупка, трябва да създадете персонализирано, много подходящо, висококачествено съдържание, което отговаря на неговите желания и нужди.
Авторитет
Авторитетът е параметърът на търсачката, който определя дали съдържанието е точно и надеждно. Той се отнася до цялостното влияние и репутация на домейна и Google обикновено го оценява въз основа на цялостното приемане на сайта от потребителите.
Но как Google определя колко авторитет има даден сайт? Обикновено прави това въз основа на обратни връзки от други сайтове. Ето защо изграждането на връзки е толкова важно за SEO.
Обратните връзки са от съществено значение за уебсайта, но вместо да се фокусирате само върху броя на обратните връзки, които имате, трябва също да следите на кои сайтове се намират. Обратната връзка към авторитетен сайт е много по-ценна за Google, отколкото множеството връзки към по-малки и неавторитетни сайтове.
Полезност
Само защото съдържанието е подходящо и фактически правилно, не гарантира автоматично, че то е полезно и ще бъде класирано от Google. Компанията непрекъснато обсъжда значението на качеството пред количеството и подчертава, че съдържанието трябва да се създава за потребители, които обичат да четат и да взаимодействат с него. Какво означава това на практика?
Представете си, че търсите статия за това как да отслабнете. Резултат А, който отваряте, е написан от водещ и знаещ експерт. Текстът е подходящ и предоставя качествена информация, поради което много уебсайтове препращат към него.
Това съдържание обаче е проблематично, защото е лошо структурирано, липсват изображения и съдържа технически термини , които повечето хора не разбират.
Резултат Б, от друга страна, има проверена информация, която е написана с човешки термини. Той също е структуриран и има снимки. Така че обикновените хора ще го прочетат много по-добре от първата алтернатива. Следователно Google може да класира резултата B на първо място, дори ако няма толкова много авторитетни уебсайтове, които да препращат към него.
С прости думи, Google също така проверява дали хората отварят страницата и напускат, защото виждат много неструктуриран текст, или остават на страницата и я четат.
Експертен съвет
: Можете да използвате показател, наречен степен на отпадане , за да определите как хората взаимодействат със съдържанието ви. Това ви казва какъв процент от хората посещават сайта, не предприемат действия и напускат незабавно.
Безопасност
Сигурността е друг фактор в SEO оптимизацията и къде ще бъде класиран уебсайтът. Технологията на Google трябва да може да посещава и обхожда сайта без никакви проблеми.
Много потребители смятат, че факторът за класиране на Google за сигурност е сигурният хипертекстов протокол „https“. Въпреки това, Джон Мюлер, старши анализатор на тенденциите в уебмастърите и връзки с търсенето в компанията, казва, че технологията на Google не разглежда твърде внимателно този детайл. Те разглеждат други параметри, като например изходния код на страницата.
От друга страна, https протоколът е от съществено значение за потребителите. Ако отворят сайта ви и установят, че го няма, вероятно ще напуснат веднага, увеличавайки степента ви на отпадане. Това означава, че съдържанието ви е без значение за Google, което ще доведе до спад в класирането ви при търсене.
Скорост на уебсайта
През последните години скоростта на мрежата се посочва като един от най-важните параметри, влияещи върху класирането в резултатите от търсенето. Това е така, защото Google непрекъснато се опитва да подобри потребителското изживяване. Той знае, че хората не искат да чакат твърде дълго, докато страниците се заредят. Така че, ако сайтът ви е бърз, има голям шанс той да се класира по-високо.
И така, как Google проверява скоростта на зареждане? През юли 2018 г. тя въведе актуализация на алгоритъма, фокусирана върху този детайл, наказвайки сайтовете, които отнемат много време , за да се появят.
Добрата новина е, че вече можете да използвате няколко инструмента, за да проверите скоростта на вашия сайт. Един от най-основните е PageSpeed Insight, който идва директно от Google.
Отзивчивост
Голям процент от хората днес използват мобилни телефони за търсене на информация. Малките екрани са предпочитани пред големите компютри или лаптопи, което е нещо, което трябва да имате предвид, когато създавате уебсайт. Сайтът трябва да се адаптира към потребителите на мобилни устройства или таблети, което улеснява разглеждането на подстраници и гарантира, че те няма да напуснат веднага щом се зареди.
Google не контролира директно колко добре даден уебсайт се адаптира към по-малки екрани. Той обаче контролира степента на отпадане, която ще бъде по-висока, ако потребителите научат, че сайтът не е лесен за разглеждане на мобилни устройства.
Възраст и име на домейн
Знаете ли, че до 60% от сайтовете, които се появяват на челни позиции в Google, са на три години или повече? Този факт беше открит от Ahrefs, който провери повече от два милиона страници в своя тест през 2017 г.
Така че, ако имате уебсайт, който е на няколко години, имате предимство пред най-новите сайтове.
Освен възрастта, самото име на домейн също е важно. Въпреки че в миналото Google е санкционирал домейните с точно съвпадение (тези с ключова дума в URL адреса нарочно), тези наказания са били главно за спам сайтове с неподходящо и нискокачествено съдържание.
Домейните с точно съвпадение в ключовата дума, които имат подходящо и висококачествено съдържание, не трябва да се страхуват от санкции. Напротив, Google ще ги възнагради с по-високо класиране при търсене за добре свършена работа.
Потребителско изживяване
Потребителското изживяване е тясно свързано с полезността. Google използва изкуствен интелект от известно време, за да подобри класирането на уебсайтовете. Тя нарича тази технология RankBrain, чиято основна работа е да проследява по-специално.
- Честота на кликване – процентът на хората, които кликват върху вашия сайт, след като той се появи в резултатите от търсенето
- Процент на излизане – броят на хората, които кликват върху вашия сайт и след това се връщат към резултатите от търсенето, без да предприемат никакви действия
- Време на престой – продължителността на времето, което посетителите прекарват на вашия уебсайт
Социални мрежи
Според официалното изявление на Google социалните мрежи не влияят пряко на SEO. Въпреки това, проучване , контролиращо 23 милиона споделяния, установи ясна връзка между споделянето на съдържание в тези платформи и класирането в търсачките.
Освен това значението на социалните мрежи се потвърждава от факта, че сайтовете, които се появяват на челни позиции в Google, винаги имат поне един акаунт във Facebook, Instagram или X (Twitter).
Ако искате да подобрите класирането си и не използвате сайтове за социални мрежи, помислете дали да не ги включите във вашия онлайн маркетинг.
Видове SEO
SEO обикновено се разделя на две основни групи, които са
На страница
SEO оптимизацията на страницата оптимизира уебсайта за търсачките и потребителите. Тя може да включва различни промени и модификации на уебсайта от съдържание или техническа гледна точка.
SEO оптимизацията на страницата е от съществено значение за технологията на търсачките, за да провери уместността и качеството на уебсайта. Въз основа на тези данни той го класира в резултатите от търсенето.
Съвет
В някои случаи може да попаднете и на техническа SEO, която се занимава с техническата страна на вашия уебсайт. Това попада в категорията на SEO оптимизацията на страницата.
Извън страницата
SEO оптимизацията извън страницата се фокусира върху това как други уебсайтове или потребители споменават вашия уебсайт. Например, това може да включва публикуване на обратни връзки.
SEO оптимизацията извън страницата има за цел да направи сайта ви по-надежден и авторитетен за търсачките и хората.
SEO срещу SEM
Ще срещнете няколко съкращения във връзка със SEO. Един от тях е SEM.
SEM или маркетинг в търсачките е маркетингова стратегия , която увеличава видимостта на уебсайта при търсене чрез платена реклама и оптимизация. За разлика от SEO, той не се фокусира върху чисто генерирането на органичен трафик.
SEO срещу PPC
Плащането на клик или PPC е вид реклама, при която рекламодателят плаща само когато потребителят кликне върху рекламата. Следователно, за разлика от SEO, това не е органичен начин за постигане на по-високо класиране при търсене.
SEO и PPC не си помагат по никакъв начин. Те обаче са практични инструменти за онлайн и дигитален маркетинг за стимулиране на продажбите.
SEO с бяла шапка срещу SEO с черна шапка
SEO оптимизацията с бяла шапка е правилният и етичен начин за оптимизиране на уебсайта. Той включва всички често срещани и често използвани методи и стратегии, споменати по-горе, като ускоряване на времето за зареждане на уебсайта, използване на правилните ключови думи, структуриране на вашето съдържание и др.
В същото време SEO оптимизацията с бяла шапка:
- Следва указанията на търсачките
- Фокусира се върху човешката аудитория
- Изисква дългосрочен и последователен подход
SEO оптимизацията с черна шапка е точно обратното. Това е неетичен подход , който не следва основните правила на търсачките. Обикновено включва различни манипулативни тактики, като например използване на ключови думи с голям обем на търсене, но неподходящи за съдържанието.
SEO оптимизацията с черна шапка също се разглежда:
- Автоматизация на съдържанието, като например роботи/изкуствен интелект, създаващи коментари или статии
- Създаване на фалшиви страници, пълни с ключови думи
- Добавяне на невидим текст, съдържащ ключови думи
- Добавяне на скрити връзки към текст
Колко важно е SEO?
SEO оптимизацията е много по-важна за вашия уебсайт, отколкото си мислите. Според проучване на Brightedge от 2019 г. неплатеното търсене представлява до 53.3% от общия трафик на уебсайта. По-новите данни от 2022 г. сочат, че цифрата е до 62% от трафика.
Размерът на пазара на SEO услуги потвърждава важността му. През 2022 г. тя ще струва 68.27 милиарда долара в световен мащаб.
Какво може да направи SEO за вас?
Правилното и добре обмислено SEO ще ви донесе няколко предимства, включително:
Повишена осведоменост за марката
Когато се появявате на челните позиции при търсене, повишавате осведомеността за марката си. Хората ще се регистрират и ще научат за вашата марка, дори ако не посещават уебсайта ви. Те обаче могат да го запомнят по-късно и да решат да направят покупка.
Изграждане на доверие в марката
Когато уебсайтът ви често се появява в горната част на резултатите от търсенето, това изгражда доверие. Хората очакват, че вероятно сте авторитет, на който могат да разчитат, ако Google ви предпочита.
Получаване на подходящи посещения
За разлика от други практики и методи, SEO оптимизацията може да ви помогне да привлечете трафик с реално качество към уебсайта си. Той е насочен само към хора, които търсят ключови думи и фрази, свързани с вашите продукти или услуги.
Не забравяйте, че няма значение какъв тип потребители идват на вашия уебсайт. Твърде много хора, които не се интересуват от това, което предлагате, ще кликнат върху страницата и след това ще си тръгнат. В резултат на това Google ще смята, че съдържанието ви е без значение, което в крайна сметка ще доведе до влошаване на позицията ви в резултатите от търсенето.
Рентабилност
SEO оптимизацията е по-рентабилна от другите канали и методи. Това е особено вярно в дългосрочен план , когато може да ви спести много пари.
Бъдете внимателни обаче. Въпреки че SEO оптимизацията може да ви помогне да спестите пари, това не трябва да е основната причина да я изберете. Да не говорим, че никога не трябва умишлено да пестите от оптимизация, тъй като това може да не ви донесе никакви резултати.
Съществена част от маркетинга
SEO допълва други маркетингови практики и методи, като PPC реклама или социални медии. Той привлича подходящ трафик към уебсайта и може ефективно да увеличи продажбите на продукти или услуги.
Проследяване на промените в поведението на потребителите
С оптимизацията за търсачки можете да сте в крак с най-новите тенденции и лесно да виждате какво търсят хората. С тази информация можете да се адаптирате към тях и да им дадете точно това, което търсят.
Какви са недостатъците и рисковете на SEO?
Има някои недостатъци и рискове, свързани със SEO, които са:
- Дълго чакане за резултати – дори и най-добрата SEO оптимизация няма да ви даде резултати за една нощ. Обикновено не е нужно да чакате седмици или месеци, за да видите резултатите
- Непрекъсната работа – SEO не е еднократна дейност. Това е дългосрочен и безкраен процес, при който непрекъснато подобрявате съдържанието, техническите аспекти на сайта и други детайли
- Възможност за достигане само до търсещите – Със SEO можете да достигнете само до тези, които се интересуват от избраната от вас област, и да търсите свързани ключови думи. Ще трябва да привлечете други хора с други средства, като например реклама
- Невъзможност за създаване на търсене – Не можете да използвате SEO, за да създадете търсене на продукт, за който хората не знаят. Имате други инструменти за това, като социални медии
- Несигурен източник на трафик – SEO и тенденциите в търсенето непрекъснато се променят. Това означава, че можете да отпаднете от първа или втора позиция по всяко време, което може значително да повлияе на трафика на уебсайта
- Нарастваща трудност на SEO оптимизацията – поддържането на челна позиция в търсенето става все по-трудно. Конкуренцията е жестока, принуждавайки собствениците на уебсайтове да инвестират все повече пари в SEO. От друга страна, когато се прави от опитни професионалисти, възвръщаемостта на инвестицията е достатъчно висока, за да си струва
- Трудно се измерва – Измерването на успеха на SEO е доста трудно. Никой инструмент не може да ви каже дали сте го направили правилно. Трябва да събирате индивидуални данни от множество източници
Как да оптимизираме уебсайт за търсачките?
Оптимизирането на уебсайт за търсачки се състои от много стъпки и детайли , които не трябва да се забравят. Основните са:
1. Създайте анализ на ключови думи
Първата стъпка е да извършите анализ на ключови думи, за да определите какво търсят хората за вашия продукт или услуга. Можете да намерите подходящи думи и фрази с помощта на различни инструменти, като например:
- МаркетингМиньор
- Ахрефс
- Семръш
Друга алтернатива е да използвате шепот. Това ще ви даде други предложения, които хората търсят, след като въведат избраната дума в търсачката.
Актуализирайте редовно списъка си с ключови думи. Следете дали хората са започнали да използват други думи или фрази с течение на времето. Ако е така, отбележете ги и ги включете, когато създавате ново съдържание.
2. Уверете се, че уебсайтът ви е технически оптимизиран
Ако искате да постигнете високо класиране в търсачките, трябва да оптимизирате не само съдържанието си , но и самия уебсайт. Това е смисълът на техническата SEO оптимизация и по-специално следните подробности са от решаващо значение:
- Ясни и разбираеми URL адреси
- Ясна карта на сайта
- Бързо зареждане на страницата
- Алтернативни описания на изображения
- SSL сигурност (т.е. протоколът „https“)
- Адаптивен дизайн
- Структурирани данни (използване на заглавия от Н1 и Н2)
- Мета заглавия
3. Създайте оптимизирано съдържание
Използвайте ключовите думи, които сте намерили в първа стъпка, когато пишете статии, публикации в блогове, описания на продукти, мета заглавия и алтернативни описания. По този начин ще оптимизирате съдържанието си и ще имате по-голям шанс да получите най-високо класиране при търсене.
Внимавайте обаче да не прекалявате с ключовите думи. Прекалено оптимизираният текст изглежда подозрителен и ще накара Google да понижи ранга ви.
Трябва също така да се уверите, че статиите или описанията са структурирани. Това означава, че те не изглеждат като едно голямо парче текст, което потребителите веднага ще спрат да четат. Вместо това разделете съдържанието си на няколко параграфа и използвайте подзаглавия (H2, H3 и т.н.). Можете също да използвате точки, номерирани списъци, цветно кодирани полета и илюстративни изображения.
Съвет
: Съдържанието, което публикувате в мрежата, не винаги трябва да е чисто ново. Ако някои по-стари статии са все още актуални днес, актуализирайте ги, за да отразяват най-новите тенденции и ги публикувайте отново.
4. Инвестирайте в изграждане на връзки
Изграждането на връзки също е важно за успешната SEO оптимизация. Така че не се страхувайте да инвестирате в него. Правилно поставените обратни връзки ще повишат авторитета и надеждността на вашия уебсайт.
Можете също така да изградите репутацията на уебсайта или марката си, като споделяте съдържание в социалните медии, където можете да намерите нови потенциални клиенти.
5. Анализирайте SEO оптимизацията си
След като настроите SEO оптимизацията си, не забравяйте да я анализирате и прегледате. Разберете как се справяте, какво можете да подобрите и, обратно, какво трябва да продължите да правите, защото работи.
Правете това редовно, за да знаете какво търсят хората, какви нови тенденции се появяват и как да се адаптирате към тях.
Как измервате SEO?
Така че сте научили за SEO, приложили сте знанията си на практика и се чудите дали усилията ви са дали желания плод. Как го правите?
Измерването на SEO оптимизацията е доста предизвикателство. Състои се от няколко задачи. Можете обаче да получите обща представа как се справяте по няколко начина.
Проверете органичния трафик
Този параметър ви показва броя посещения от органични или неплатени резултати. Това е много добър показател за вашия успех , защото ви казва колко посещения са дошли от Google, например, и кои ключови думи и фрази са ги стимулирали.
Можете да намерите информация за органичния трафик например в Google Analytics. Инструментът има десетки функции и предоставя голямо количество данни, които можете да филтрирате по различни параметри, включително период от време.
SERP
SERP означава страница с резултати от търсачките. С прости думи, това е страницата, която се появява, след като въведете ключова дума в търсачката и натиснете enter.
Ако искате да знаете къде се класира сайтът ви в момента, отворете Google, Bing или Yahoo, въведете някоя от ключовите думи, към които искате да се насочите, и го потърсете.
CTR
Честотата на кликване, съкратено CTR, е показател, който ви казва какъв процент от потребителите са дошли на вашия сайт от SERP. Обикновено колкото по-високо се показва страницата, толкова повече кликвания ще получи.
Експертен съвет
Много други подробности, като заглавието на страница или подстраница или метаописанието, също влияят върху честотата на кликване. Ако е интересно и привлекателно, ще привлече повече потребители.
Реализации
Броят на реализациите (т.е. ситуации, в които клиент постига желаната цел, прави покупка, абонира се за бюлетин и т.н.) също може да ви каже повече за успеха на вашата SEO оптимизация. По-високите реализации означават, че стратегията ви е добра и че трябва да продължите.
Продължавайте да работите върху SEO
SEO оптимизацията е сложна и непрекъснато променяща се област. Ако искате да постигнете успех в него, не забравяйте редовно да следите текущите тенденции, да проверявате позицията си и да подобрявате сайта си. Това е единственият начин да гарантирате, че няма да бъдете изпреварени от конкурентите си и да загубите много нови клиенти.