27 мин. четене

Как да постигнем ефективна логистика и складиране?

Логистиката и складирането са важни области, които никоя компания не може да си позволи да пренебрегне. Те оказват значително влияние върху нейната работа и цялостния успех. Ако не е обмислена или избрана неправилно, логистиката може да доведе до различни ненужни проблеми, които водят до финансови или времеви загуби. Но какво точно означава този термин и как можем да оптимизираме всеки процес, за да го направим възможно най-ефективен?

Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Как да постигнем ефективна логистика и складиране?
Източник: Unsplash.com

Какво е логистика?

Логистиката е интердисциплинарна наука, която се фокусира върху координирането, свързването, насочването и оптимизирането на потока от материали, суровини, продукти и услуги. Тя включва следните дейности

  • Управление на обществени поръчки и инвентар
  • Разпределение
  • Складиране
  • Транспорт
  • Опаковки
  • Управление на риска

Европейската логистична асоциация го определя като „Организацията, планирането, управлението и изпълнението на потока от стоки от разработването и снабдяването през производството до дистрибуцията до крайния клиент, с цел удовлетворяване на пазарните изисквания при минимални разходи и минимално използване на капитала“.

Основната роля на логистиката е да гарантира, че клиентите получават стоките или услугите, които искат, в точното време, на точното място и в точното количество. Логистиката е важна за всички предприятия, но е от съществено значение за малките и средните предприятия, тъй като може да ги поддържа конкурентоспособни, да намали ефективно разходите и да гарантира удовлетвореността на клиентите.

Интересното е, че логистиката не е нова. Думата идва от гръцкото „логос“, което означава действие или причина. Може да се проследи и до старофренската дума „loger“, означаваща да се снабдявам.

Source: Unsplash.com

Хората са участвали в движението на стоки от началото на времето. Първият зародиш на логистиката , какъвто я познаваме днес, може да бъде проследен до изграждането на египетските пирамиди и по-късно до военните дейности.

През Средновековието терминът логистика се използва главно във връзка с изграждането на военни укрепления, но все още е без точна дефиниция. Едва през 1885 г., с откриването на английско военноморско училище, е създаден курс за по-подробно изучаване на предмета.

Знаете ли, че…?

Едва в края на Втората световна война бизнесът напълно възприема логистиката. Компаниите започнаха да го прилагат постепенно, тъй като осъзнаха колко е важно да се управляват правилно стоките, материалите или суровините и как това може значително да повлияе на печалбите им.

Защо логистиката е важна?

Добре проектираната и внедрена логистика е важна по много причини. Те включват:

  • Видимост – Управлението на логистиката осигурява преглед на цялата верига на доставки. Това прави много по-лесно контролирането на разходите, идентифицирането на ефективността на процесите, разкриването на проблеми и рискове, планирането на търсенето или научаването за нови възможности.
  • Намаляване на разходите – Логистиката позволява на компаниите да намалят режийните разходи, свързани с транспорта или складирането. След това спестяванията могат да бъдат реинвестирани в други области, като маркетинг или реклама.
  • Подобрете клиентското изживяване – Доброто клиентско изживяване е ключов двигател на повторните продажби. Така че, ако искате клиентите ви да са доволни, не е достатъчно просто да им продадете качествено обслужване. Бързото и точно доставяне на поръчки директно до домовете им също е от ключово значение.
  • Предотвратяване на загуби – Управлението на логистиката помага за предотвратяване на загуби по няколко начина. Единият е видимостта на инвентара, която ви позволява да знаете колко продукт имате на склад по всяко време. Осигуряването на оптимални условия за съхранение и транспортиране (като правилна температура или влажност) също помага за предотвратяване на разваляне и повреда и избягване на ненужни разходи.
  • Конкурентно предимство – Правилната и навременна доставка на пратките е от съществено значение за удовлетвореността на клиентите и е ключът към репутацията на марката. Това е голямо конкурентно предимство, тъй като надеждна компания, която предоставя качествено обслужване, ще намери много по-лесно да привлече нови клиенти.

Какво представляват складовете и какви видове складове има?

Складирането е една от най-важните части на логистичната система. Нейната роля е да осигури съхранението на продуктите в периода между тяхното производство и потребление. С други думи, складовете свързват пространството и времето. Те гарантират, че готовите продукти се съхраняват по такъв начин, че да запазят качеството си и винаги да са готови за незабавно изпращане.

Складовете имат няколко други функции. Можете да избирате от:

  • Балансираща функция – складовете могат да балансират търсенето в ситуации на небалансиран материален поток.
  • Сигурност – Складовете могат да поддържат доставките в случай на неочаквани прекъсвания на доставките.
  • Функция за трансформация – известна още като функция за усъвършенстване. Някои материали и стоки придобиват нови полезни свойства чрез съхранение. Примерите включват вино, сирене, дърво и плодове.

Source: Unsplash.com

Складове по собственост

Складовете могат да бъдат класифицирани според няколко фактора. Въз основа на собствеността говорим за следните видове:

Обществени складове

Склад, който не е собственост на компанията или организацията. Това включва общи търговски складове, специални стокови складове, митнически складове и др. Основното им предимство е, че спестяват инвестиционен капитал и позволяват увеличаване на капацитета за съхранение. Така че, ако пространството, което използвате в момента, е недостатъчно, можете да го разширите.

Обществените складове също намаляват риска от остаряване и предлагат различни допълнителни услуги. Недостатъкът е, че не притежавате пространството; Трябва да плащате редовни такси за него, а предлагането на пространство е ограничено на определени места.

Публичните складове са идеални за малки и средни предприятия , които не могат да си позволят да инвестират в собствени частни складове.

Частни складове

Частните складове са складове, които принадлежат само на вас. Основните им предимства включват

  • Високо ниво на контрол
  • Възможност за проектиране на склада според вашите точни изисквания
  • Възможността да използвате персонала си
  • Таксите са минимални след първоначалната инвестиция

Частният склад е отличен избор, особено за големи компании. В някои ситуации си струва и средните компании, но сравняването на възвръщаемостта на инвестициите и разходите е от съществено значение.

Недостатъците на частните складове са, че те изискват висока първоначална инвестиция и са фиксирани по размер. Ако пространството ви е недостатъчно, трябва да инвестирате в изграждането на друго.

Складове по функции

Складовете са разделени според тяхната функция:

  • Централен – основният склад, където се съхраняват готовите продукти на компанията, преди да бъдат изпратени в магазини или клонове. Обикновено е най-големият, така че е необходимо да се поддържа ред и определена система в него.
  • Търговски – използва се за съхранение на стоки за продажба. Намира се на мястото на продажба или е част от централен склад.
  • Доставка – използва се за съхранение на продукти, готови за изпращане и продажба.
  • Транзит – намира се на места, където се претоварват стоки, като железопътни гари или пристанища. Основната му функция е да приема стоки, да ги сортира според нуждите и да ги подготвя за транспортиране.

Складове по дизайн

В този случай говорим за следните видове складове:

  • Затворени – Складове, които са затворени от четирите страни. Те предлагат най-високо ниво на поверителност и сигурност
  • Покрити – те имат една до три страни и покрив. Те обикновено са по-отворени от затворените складове
  • Отворено – свободно пространство, което не ви ограничава по никакъв начин. Можете да го използвате точно както искате и имате нужда от него
  • Високи сгради – големи складове с височина до 8 метра
  • Закрити – едноетажни складове с височина приблизително 5 до 6 метра
  • Многоетажни – складове, разделени на два или повече етажа.

Какво е логистичен мениджмънт?

Логистиката обхваща много дейности. Ръководството му се фокусира върху това да гарантира, че всички те работят правилно и работят гладко. Например служителите са отговорни за наблюдението на рисковете, които биха могли да застрашат доставката на стоки, избора на подходящ доставчик на транспорт и т.н.

Опитните мениджъри също знаят как да се намесят в случай на криза. Те обикновено имат подробен план за минимизиране на щетите и предотвратяване на сериозното им въздействие върху цялата верига за доставки или дистрибуция.

Съвременният софтуер улеснява управлението на логистиката, като помага на компаниите да вземат най-добрите и ефективни решения. Много програми могат също да автоматизират процеси като отпечатване на етикети, подаване на поръчки или записване на нови продукти или материали. Това значително ускорява работата и намалява риска от грешки поради невнимание.

Source: Unsplash.com

Седемте R на логистиката

Chartered Institute of Logistics and Transport, международна организация за професионалисти в областта на веригата за доставки, логистиката и транспорта, определя така наречените седем R на логистиката. Това са:

  • Правилен продукт – Логистиката се фокусира предимно върху доставката на продукта, който клиентът е поръчал. Ключът е да се разграничи поръчката и да се достави на крайния потребител точно това, което е видял на уебсайта.
  • Правилно количество – Това е съществен фактор, особено ако продавате артикули, които могат да бъдат закупени поотделно или в по-големи опаковки. Например, клиент може да поръча химикалка или опаковка от десет от вашия електронен магазин. Важно е да поддържате запасите си ясно етикетирани във вашия склад, за да можете да изпратите правилната алтернатива в кратък срок.
  • Правилно състояние – Клиентите очакват продуктът, който купуват от вас, да работи по предназначение и да има всички обещани функции. Ето защо трябва да проверите продуктите, преди да бъдат изпратени, за да се уверите, че не са дефектни или повредени по някакъв начин. В същото време, ако клиент случайно получи продукт, който не работи, той трябва да има лесен начин да го върне.
  • Правилен адрес – Част от логистичния процес е доставката на колети до правилния адрес на лицето, посочено в поръчката. Не забравяйте, че неправилните адреси удължават времето за доставка, увеличават разходите и увреждат взаимоотношенията с клиентите.
  • Точното време – Клиентите днес не искат да чакат седмица за продукти. Те очакват да ги имат в домовете си след ден-два, когато поръчат от вас. Не чакайте да изпратите пакети. Изпратете ги възможно най-скоро. Освен това се уверете, че изпращате правилната пратка, в точното количество, до правилния адрес, за да не забавяте ненужно доставката.
  • Правилен клиент – Объркването, грешките в адресите или други нещастни ситуации отразяват липса на уважение към потребителя, невнимание към детайла и липса на доверие в марката. Внимавайте за тези неща, тъй като те значително влияят на вашия успех и на начина, по който потенциалните и съществуващите клиенти ви виждат.
  • Получаване на правилната цена – Вашето ценообразуване трябва да бъде добре обмислено. Ако искате те да бъдат конкурентни, вземете предвид вашата целева аудитория, географски район и индустрията, в която работите, когато ги определяте.

Експертен съвет

Не се страхувайте да се занимавате с цените си. Преместете ги нагоре или надолу в зависимост от жизнения цикъл на продукта, икономическата ситуация или търсенето. Но не забравяйте, че промените трябва да бъдат управляеми. Направете ги постепенно и за по-кратки периоди.

Основни видове логистика

Има няколко начина да се погледне на логистиката и как тя се подразделя. По отношение на основните и основните видове, това са

Логистика на покупките

Логистиката на закупуването често се нарича логистика на доставките или доставките. Това е процесът на придобиване, транспортиране и съхранение на суровини, компоненти и консумативи, които се вливат в организацията.

Основната цел на логистиката за закупуване е да се гарантира, че необходимите суровини за производство или предоставяне на услуги са налични в точното количество, с подходящо качество и на точното място в точното време.

Логистиката за закупуване включва няколко процеса, които са:

  • Доставка на суровини – идентифициране и избор на доставчици въз основа на задълбочено проучване, уреждане на сътрудничество, подписване на договори и подаване на поръчки.
  • Транспорт – планиране на движението на суровините от доставчиците до компанията, избор на подходящите видове транспорт, оптимизиране на маршрутите и координация с превозвачите. Внимателното управление на транспорта гарантира навременна и рентабилна доставка на материалите.
  • Управление и координация на доставчиците – установяване и поддържане на добри отношения с доставчиците, наблюдение на работата на доставчиците, осигуряване на спазването на графиците и разрешаване на всякакви проблеми или несъответствия.
  • Складиране и управление на инвентара – това включва управление, контрол и съхранение на входящите суровини. Усъвършенстваното управление на инвентара намалява риска от разваляне и гарантира, че запасите винаги са налични в необходимите количества.

Производствена логистика

Производствената логистика се фокусира върху управлението:

  • Вътрешното движение на стоки и материали
  • Движението на материали и продукти от доставчици към фирмата
  • Движението на продукти и полуфабрикати между работните станции.

Ролята на производствената логистика е да поддържа гладките производствени процеси, които значително влияят върху успеха на компанията.

Дистрибуторска логистика

Дистрибуторската логистика или логистиката на продукцията се отнася до движението, съхранението и доставката на готови продукти от дадена организация до крайните потребители. Целта му е да гарантира, че стоките се разпределят ефективно и навреме до предвидените получатели .

Дистрибуторската логистика включва процеси като

  • Опаковка на продукта – опаковане и етикетиране на готовата продукция според изискванията на клиента и изискваните стандарти, както и избор на опаковка за осигуряване на адекватна защита на стоките
  • Изпълнение на поръчки – обработка на поръчки, получени през различни канали, като онлайн платформи, търговски обекти или директни продажби, избор на необходимите артикули от склад и подготовката им за изпращане
  • Дистрибуция на стоки до крайни клиенти – управление на дистрибуторската мрежа за ефективно доставяне на продуктите до крайните клиенти, избор на най-подходящите транспортни методи, оптимизиране на маршрутите, координация с превозвачи и логистични партньори, детайлно планиране, проследяване на пратки и комуникация с клиентите

Source: Unsplash.com

Складова логистика

Складовата логистика обхваща няколко области. Те включват необходимостта от създаване на склад, избор на управление на стоки и суровини и правилното разпределение на складовото пространство.

Това включва и избор на модерни информационни и други системи, които да поддържат складирането и да гарантират, че винаги имате актуални данни за вашия асортимент.

Обратна логистика

Обратната логистика е движението на стоки или продукти от крайните потребители обратно във веригата за доставки. Това се случва при размяна или връщане на продукти. Тя има за цел да увеличи максимално възстановяването на стойността, да сведе до минимум отрицателното въздействие на връщането на стоките и да гарантира правилното боравене.

В допълнение, обратната логистика се фокусира и върху изхвърлянето или рециклирането на продукти и управлението на жалби и ремонти.

Видове логистика по ниво на проблема

Има три вида логистика, в зависимост от мащаба на проблема:

Макро логистика

Макрологистиката е областта на логистиката, която изучава и управлява сложни логистични системи на ниво макроикономика или макро процеси.

Докато микрологистиката се фокусира върху конкретни операции и процеси в рамките на компанията или веригата за доставки, макрологистиката се занимава с по-широки въпроси. Те могат да бъдат свързани с националната логистична инфраструктура, международния транспорт и търговия, логистичните тенденции, икономическите въздействия и др.

Макрологистиката е от съществено значение за разбирането и управлението на глобалните логистични проблеми и тяхното въздействие върху икономиката и обществото като цяло.

Микрологистика

Както е посочено по-горе, микрологистиката се фокусира върху специфични операции и процеси в рамките на компанията или веригата за доставки. Това е дисциплина, чиято основна задача е планирането, организирането, управлението и оптимизирането на материалните и информационните потоци.

Металогистика

Металогистиката се занимава с проблеми в компании или индустрии, където микро и макро логистичните дейности се припокриват. Това е сътрудничество между компании, регионално специализирани отдели и различни индустрии.

Логистика срещу управление на веригата за доставки

В някои случаи логистиката е подобна на управлението на веригата за доставки. Има обаче няколко разлики между двете.

Логистиката се занимава с движението на стоки от гледна точка на една компания. Това обикновено са вътрешни дейности, като получаване на материали или преместване на готови продукти до клиенти. От друга страна, веригата за доставки е мрежата от компании, участващи в процеса на производство или дистрибуция .

С прости думи, логистиката е отговорност на една компания, докато веригата за доставки е отговорност на множество компании.

Как оптимизирате логистичната си стратегия?

Ако искате вашата логистична стратегия да бъде успешна, трябва да знаете как да я оптимизирате правилно. Има няколко начина да направите това:

Управление на инвентара

Следенето на това, което има във вашите складове, е предизвикателство за малкия и големия бизнес. Трябва да помислите за автоматизиране на управлението на инвентара си, за да избегнете хаос и увеличени разходи. Избирайки правилния софтуер, можете:

  • Проследявайте движението на всеки артикул в реално време,
  • Проследяване на свръхзапаси и недостатъчни запаси
  • Автоматизиране на управлението на обществените поръчки (напр. чрез автоматизирани поръчки за покупка)
  • По-добре организирайте склада си според наличността на склад
  • Намалете грешките поради невнимание.

Знаете ли, че…?

До 65% от търговците на дребно се борят да проследят инвентара по веригата за доставки. Всъщност 73% признават, че не могат да предвидят нуждите от инвентар, а 87% смятат, че неточният инвентар е по-важен фактор за загубата на приходи от кражбата.

Складиране

Когато става въпрос за складиране, няколко решения могат да ви помогнат да постигнете по-високи нива на ефективност. Те включват неща като контрол на оформлението на склада. Помислете дали системата, която използвате, е достатъчно практична. Помислете дали определени продукти или материали могат да бъдат поставени по-близо един до друг, за да се намали времето за ходене на персонала.

Също така погледнете нивото на точност на бране. Тоест колко от общите поръчки са правилни и колко са върнати. За върнати продукти проследете причината и ако това е грешка от ваша страна, опитайте се да я сведете до минимум в бъдеще.

Source: Unsplash.com

Транспорт

Транспортът е съществена част от целия логистичен процес. Така че, проверявайте го редовно и разберете къде се крият вашите слабости. Премахването им ще ви спести много пари и ще повиши удовлетвореността на клиентите.

Експертен съвет

Ако предлагате на клиентите си транспорт (с вашите превозни средства), вземете софтуер, който да ви помогне да планирате маршрутите си. Изберете такъв, който отчита трафика в реално време, за да спести време, енергия и пари.

Опаковане

Опаковайте продуктите си само в управляеми кутии. По-големите кутии заемат много място и струват много повече от по-малките. Добре подбраната опаковка е по-безопасна, защото предотвратява преместването на продукта от място на място.

Доставка

Когато става въпрос за доставка, първото нещо, което трябва да имате предвид, е точността на поръчката. Изпращането на грешни пратки до клиентите ще намали както тяхното удовлетворение, така и доверието ви. Освен това ще ви струва много пари.

Преглед и анализ на доставката на стоки. Определете къде възникват най-значимите грешки и как да ги отстраните.

Логистични партньори

Повечето компании днес използват обществени складове или транспорт на трети страни. Тази алтернатива е по-практична, защото изисква само малко предварителна инвестиция. Освен това външната компания се справя с много от отговорностите, които иначе биха паднали върху раменете ви. Те включват набиране и обучение на персонал, закупуване на превозни средства и т.н.

Въпреки това, за да поддържате клиентите си доволни, трябва да изберете логистичен партньор, който е достатъчно опитен , за да ви предостави най-доброто обслужване.

Оценявайте редовно отношенията си с вашия логистичен партньор. Ако има някакви слабости, говорете с тях и се опитайте да намерите решение, което да подхожда и на двете страни.

Обучен персонал

Различните дейности, които правят логистиката, ще работят само ако имате професионален персонал. Те ще знаят как да работят със стоки, как да ги сортират и какво да правят при различни кризи.

Имайте предвид, че сферата на логистиката непрекъснато се разширява и предлага вълнуващи възможности. Планирайте редовни обучения и семинари за вашите служители, за да се научат да работят с нов софтуер и да се адаптират към най-новите тенденции.

Достатъчно свободно пространство

Вашият склад трябва да е пълен от 80 до 85%. Това ще ви позволи да реорганизирате и пренареждате, когато дойдат по-големи доставки. Също така ще имате място, ако по-стари запаси случайно останат в склада и вече получите нови наличности.

Експертен съвет

Добре е от време на време да се доближавате до 100% наличност. Това обаче не трябва да е редовно явление.

Системи за съхранение

Имате ли складово оборудване и системи за съхранение, които помагат да поддържате нещата подредени и организирани? Ето някои от най-важните неща, които не искате да пропуснете:

  • Палетни стелажи – основният тип оборудване, използвано за съхранение на палети. Стелажите са плътни и изработени от греди
  • Класически стелажи – имат универсална употреба. Те обикновено съхраняват по-малки стоки, които не са натоварени на палети
  • Кутии и щайги – използват се за съхранение и преместване на по-малки стоки. Те са удобни, защото могат да се използват за организиране на различни видове стоки и материали
  • Шкафове с чекмеджета – използват се за по-малки стоки. Подобно на кутиите, те могат да бъдат сортирани и организирани ефективно
  • Популярно е и друго оборудване – стелажи, шкафове или телени кошници

Source: Unsplash.com

Тенденции в логистиката

Част от оптимизирането на логистиката е следването и прилагането на най-новите тенденции. Много нови софтуери или системи носят десетки ползи. Например, те могат да опростят начина, по който работим, да автоматизират много задачи и да намалят риска от човешка грешка.

Внедряването на нови тенденции също може да ви помогне да изпреварите конкуренцията. Гладка логистична подкрепа за доверието в марката и удовлетвореността на клиентите. Това пряко влияе върху това дали купуват отново или оставят положителен отзив, което улеснява привличането на нови клиенти.

Споделяне на статия
Подобни статии
7 ефективни стратегии за студени обаждания за успех в електронната търговия
5 мин. четене

7 ефективни стратегии за студени обаждания за успех в електронната търговия

Студените обаждания могат да бъдат ценна стратегия за генериране на потенциални клиенти за фирмите за електронна търговия, позволявайки им да се свързват директно с потенциални клиенти. Имаме за вас няколко ефективни съвета и най-добри практики за прилагане на студени обаждания в електронната търговия.

Прочетете статия
Пазаруването на живо в Германия се възприема бавно
3 мин. четене

Пазаруването на живо в Германия се възприема бавно

Скорошно проучване на ECC Köln разкрива, че пазаруването на живо в Германия, известно още като „пазаруване в потока“, набира признание. Шест от всеки десет германски потребители вече разбират концепцията, удвоявайки нивото на осведоменост от преди три години. Въпреки това степента на приемане на пазаруването на живо в Германия остава ниска.

Прочетете статия
Приходите на OpenAI нарастват със 1700% на фона на набирането на средства от 7 милиарда долара
4 мин. четене

Приходите на OpenAI нарастват със 1700% на фона на набирането на средства от 7 милиарда долара

Със 1700% увеличение на месечните си приходи от началото на 2023 г., OpenAI може да се похвали, че е истинска история на успеха. Умело яхвайки вълната на генеративния AI, калифорнийският стартъп уверява, че финансите му са в отлично състояние и подготвя почвата за осигуряване на значителен кръг за набиране на средства. OpenAI се готви да […]

Прочетете статия
Bridge Now

Последните новини точно СЕГА

10+ непрочетени

10+