20 мин. четене

UX и UI дизайн: Каква е разликата?

UX и UI са акроними, които често се използват заедно. В резултат на това някои хора смятат, че се отнасят до същите или подобни области на дизайна. Това не е вярно. Въпреки че UX и UI се допълват, те се различават по много начини. И така, какво означават те и къде се вписва използваемостта?

Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
UX и UI дизайн: Каква е разликата?
Източник: Unsplash.com

Какво е UX дизайн?

UX означава потребителско изживяване. На практика това е усещането, което потребителите изпитват, когато взаимодействат с определен дигитален продукт, като уебсайт или приложение.

UX дизайнът е разнообразна дисциплина, която черпи от много различни области, включително психология, маркетинг, пазарни проучвания, дизайн, бизнес и технологии. Той съчетава всичко това и се опитва да създаде привлекателен и практичен резултат за клиента.

UX дизайнът може да се прилага както за цифрови, така и за физически продукти. Често обаче се комбинира с дизайн на уебсайт. Добре изработеният UX дизайн ще осигури ясен уебсайт , където клиентите могат да намерят това, от което се нуждаят, за минути. В резултат на това е по-малко вероятно да напуснат и да не завършат покупката си.

Терминът „потребителско изживяване“ датира от 90-те години на миналия век. Той е измислен от Доналд Норман, когнитивен учен в Apple.

Интересното обаче е, че първите намеци за UX могат да бъдат проследени до 50-те години на миналия век, когато на сцената се появява американският индустриален инженер Хенри Драйфус. Той става известен с проектирането на машини и подобряването на тяхната използваемост. Идеите му имат за цел да направят отделните продукти да служат добре на хората и да бъдат възможно най-лесни за използване.

Уолт Дисни също е отговорен за значителна промяна в UX дизайна. Експертите го смятат за първия UX дизайнер. Той беше обсебен от създаването на магически, завладяващи и перфектни потребителски изживявания в своите приказки.

Нека не забравяме 1970-те години на миналия век, които поставиха началото на ерата на персоналните компютри. UX дизайнът започна да се разширява, но нямаше име. Едва когато Доналд Норман му даде име.

Source: Unsplash.com

Основни принципи на UX дизайна

Когато казвате „добър UX дизайн“, всеки мисли за нещо различно. Ето защо има няколко ключови принципа , които ясно го определят.

  1. Винаги поставяйте потребителя на първо място

UX дизайнът дава приоритет на потребителя. Това може да звучи просто и очевидно, но поради различни фактори, като възприятието на клиента, може да бъде забравено от дизайнера.

Отличният UX дизайн служи на потребителите и им помага да решат проблемите си по най-лесния и бърз начин. Електронният магазин е изчистен уебсайт, където продуктите са разделени на няколко основни категории. Има лента за търсене и, разбира се, прост процес на плащане.

UX дизайнът не трябва да създава допълнителни проблеми. В противен случай това може да обезкуражи човек да купува или разглежда сайта и да го накара да пропусне.

  1. Простотата, йерархията и последователността са ключови

Простотата, йерархията и последователността позволяват на потребителите да намерят това, от което се нуждаят, за секунди и да направят това, за което са дошли. Всяка от тези функции прави това по различен начин:

  • Простота – сайтът не трябва да има най-оригиналния дизайн, за да бъде лесен за навигация от потребителя. Простотата е по-скоро ограничаване на ненужните елементи и стъпки, които усложняват потребителското изживяване.
  • Йерархия – правилното разположение на цветовете, шрифтовете и други елементи ще гарантира, че потребителите могат лесно да навигират в сайта. Те ще намерят всичко необходимо много бързо, автоматично увеличавайки шансовете си за извършване на покупки, абониране и т.н.
  • Последователност – използването на едни и същи цветове, шрифтове и други елементи, свързани с брандирането, във всички платформи, които използвате за комуникация с потребителя, също подобрява и насърчава потребителското изживяване.
  1. Първо функционалност, след това дизайн

UX дизайнът има за цел да улесни отделните дейности, като намиране на продукти или пазаруване, за потребителите. Въпреки че външният вид и усещането на цифровия продукт са важни, функционалността винаги е на първо място.

  1. Вдъхновението трябва да идва от познатото

Много UX дизайнери често създават нетрадиционни и превъзходни продукти, които хората не знаят какво да очакват. Това създава ненужни пречки за тях, което в крайна сметка ги кара да изоставят приложението или уебсайта.

С други думи, добрият UX дизайн трябва да се основава на установени дизайнерски рамки. Потребителите трябва да познават тези рамки и да могат лесно да се ориентират в тях.

Source: Unsplash.com

Какво решава UX дизайнът?

UX дизайнът обхваща няколко области, включително:

  • Дизайнът на взаимодействието – известен още като IxD, е процесът на откриване на това как човек взаимодейства с продукт, за да се опрости процесът и да се осигури най-доброто изживяване. В допълнение, дизайнът на взаимодействието е свързан с наблюдението на това как се държи продуктът, когато другата страна го използва, тоест каква обратна връзка предоставя и как човек може да реагира.
  • Проучване на потребителите – можете да го използвате, за да разберете потребителите и да откриете техните проблеми. Въз основа на тази информация можете да проектирате ефективни решения за адаптиране на вашия продукт, за да го направите лесен за използване и практичен.
  • Информационна архитектура – използва се, за да помогне на потребителите да се ориентират в продуктите и информацията, които предоставяте. По-специално, той се съсредоточава върху ефективната организация и структуриране на съдържанието.
  • Уеб адаптивност – гарантира, че потребителският интерфейс се показва добре на различни устройства, от настолен компютър до таблет и мобилно устройство.
  • Съдържание – съдържанието на сайта също е важно за UX. Статии, описания на продукти и друг текст оказват значително влияние върху потребителското изживяване. Затова е важно да проверите дали текстът е подходящ за местоположението, свързан с изображения или други визуални елементи и е подходящ.
  • Създаване на персони – UX дизайнерите могат да използват информацията, която събират, за да създадат личности, за които след това проектират уебсайтове, приложения и други продукти.
  • Други области – UX обхваща десетки различни области, като използваемост, достъпност и виртуална реалност.

Експертен съвет

В UX и AI персоната е герой, който представлява определена група нужди, цели и поведение на хората. Помага да се разберат потребителите и да се създаде по-ценно и по-добро съдържание.

Какво е AI дизайн?

UI е съкращение от „потребителски интерфейс“. Тази област на дизайна се фокусира върху естетиката на продукциятаи неговата графика. UI включва всичко, което виждате на уебсайт или приложение, като изображения, текст, банери, бутони и др.

Потребителският интерфейс е жизненоважен , защото може да убеди потребителите да останат на сайта и да направят покупка. Той също така значително влияе на UX, защото може да го подобри. Красивият и функционален сайт ще накара хората да се чувстват много по-добре от претрупан, където един елемент е наслоен върху друг и не е свързан с цялото.

Историята на потребителския интерфейс започва през 70-те години на миналия век с въвеждането на компютъра Xerox Alto, първият, който има сложен потребителски интерфейс. Това е известно още като графичен потребителски интерфейс или GUI.

Компютърът Xerox има припокриващи се прозорци, изскачащи менюта и икони или бутони за всяка функция, което означава, че може да се използва от хора без специално ИТ обучение.

Тази промяна направи компютрите достъпни за по-широк кръг хора и подобри цялостното потребителско изживяване.

Видове UI дизайн

Дизайнът на потребителския интерфейс има няколко основни типа, които са:

  • Графичен потребителски интерфейс (GUI) – е един от най-често срещаните видове интерфейси, използвани за създаване на уебсайтове и приложения. Той позволява на потребителите да взаимодействат чрез удобни икони и бутони, върху които щракват с мишка или тракпад. Добър пример за графичен интерфейс е началният екран или работният плот.
  • Гласов потребителски интерфейс (VUI) – известен също като потребителски интерфейс за реч. Неговата работа е да разпознава речта, за да разбира гласовите команди. В момента се използва широко. Примери за VUI са популярни гласови асистенти като Siri, Google Home или Alexa на Amazon.
  • Интерфейс, управляван от менюто – Можем да наречем това и интерфейс, управляван от менюто. В него потребителите взаимодействат с програма или система чрез поредица от менюта. Тези менюта са опции или команди, избрани с помощта на показалец, сензорен екран или клавиатура. Интерфейсите, управлявани от менюто, могат да бъдат намерени например в банкоматите.
  • Интерфейс на командния ред – е текстов интерфейс, в който се въвеждат команди. След това командите взаимодействат с операционната система. Този тип интерфейс е бил разпространен в миналото, но все още ще го срещнете днес, например, когато използвате Node.js.
  • Виртуална реалност (VR) – Виртуалната реалност създава илюзията за реалния свят. Все още е в начален стадий, но се развива доста бързо, така че ще го виждате все повече и повече като дизайнер на изкуствен интелект.

Знаете ли, че…?

Гласовият потребителски интерфейс е използван от дизайнерите на AI много преди бума на гласовия асистент. Те го използваха за оптимизиране на уебсайтове за хора с увреждания.

Основни принципи на изкуствения интелект

Има няколко ключови принципа, които характеризират изкуствения интелект с добро качество. Това са:

Простота

Това е същото като UX. Простият дизайн на потребителския интерфейс улеснява потребителите да навигират в уебсайт или приложение, така че да могат да се съсредоточат върху това, за което са там.

Чудесен пример за прост потребителски интерфейс е Google Home. Ще намерите само лентата за търсене, бутоните и малко допълнителна информация.

Source: Unsplash.com

Последователност Използването на елементи, които са еднакви или сходни по някакъв начин, улеснява потребителите да свикнат с дизайна и да предвидят какво ще бъде на следващата подстраница. Това ускорява закупуването на продукти или услуги, например.

Уебсайтът на Facebook е добър пример за последователност. Горната лента и страничната лента са много сходни и винаги присъстват, което дава на потребителите бърз достъп до различни секции, независимо къде се намират.

Визуална йерархия

Това е мястото, където потребителският интерфейс и UX се обединяват. Чрез правилно подреждане на елементите можете да насочите вниманието на потребителите и да улесните навигацията в сайта или приложението. Можете също така да използвате йерархия, за да подчертаете конкретна информация и да сте сигурни, че посетителите няма да я пропуснат. В случай на електронен магазин това може да означава поставяне на продукти с отстъпка в горната част на главната страница.

Обратна връзка

Потребителите се нуждаят от незабавна обратна връзка, когато взаимодействат с елементи на уебсайт или приложение. Това им дава усещане за контрол и ги уверява, че това, което правят, има ефект.

Обратната връзка може да бъде под формата на визуални или аудио сигнали. Някои приложения, като Messenger, дори използват комбинация от двете.

Достъпност

Добрият ИИ следва също така да гарантира достъпност, така че човек с увреждане да може да използва цифровия продукт.

Достъпността трябва да включва фактори като регулиране на цветовия контраст или размера на шрифта. Освен това помислете за включване на гласово четене или навигация с клавиатура в уебсайта или приложението.

Source: Unsplash.com

Яснота

Става въпрос за представяне на информацията по ясен начин, който вашата целева аудитория може да разбере. Ако имате електронен магазин или уебсайт, насочен към широката общественост, изберете прост език, лесни за четене шрифтове и цветове, които не пречат на разглеждането на съдържанието. Светъл фон с тъмен шрифт е идеален.

Естетика и визуална привлекателност

AI се фокусира главно върху външния вид и усещането на продукта, което значително влияе върху това как човек се чувства, когато го използва. Следователно, като дизайнер на потребителски интерфейс, вие ще се занимавате със създаването на привлекателен, ангажиращ, привлекателен интерфейс, който е в съответствие с марката или нейната марка.

Възможност за персонализиране

Тази точка се фокусира върху адаптирането на уебсайта и приложението към различни размери на екрана. Това е ключова характеристика на AI дизайна в днешния свят, където хората използват различни устройства, от мобилни телефони до таблети и компютри.Знаете ли, че…?

Способността на уебсайт или приложение да се адаптира към различни екрани се нарича още „отзивчивост“?

Елементи на UI дизайна

UI дизайнът работи с няколко елемента. Най-често срещаните, на които ще попаднете, са:

  • Цветове – няма нужда да прекалявате. Ако ги комбинирате, използвайте подобни нюанси, за да избегнете създаването на агресивни контрасти.
  • Шрифт – трябва да е четлив, за да не затруднява взаимодействието на хората с приложението. Чувствайте се свободни да използвате повече от един в дизайна на потребителския интерфейс. Уверете се обаче, че всички шрифтове, които изберете, работят заедно.
  • Изображенията могат да бъдат снимки, различни графични елементи или инфографики. Те подобряват уебсайт или друг дигитален продукт и предоставят допълнителна информация.
  • Анимации и ефекти – те са интересно допълнение към уебсайт или приложение и могат да привлекат вниманието към конкретна информация. Внимавайте обаче да не ги направите разсейващи и неприятни, когато ги избирате.
  • Второстепенни графични елементи – те включват бутони и формуляри, които разбиват текста, привличат вниманието и улесняват навигацията в страницата.

Какъв е фокусът на UI дизайна?

Длъжностната характеристика на дизайнера на потребителския интерфейс обикновено включва:

  • Анализиране на потребителите и техните предпочитания
  • Разберете как потребителите се чувстват за продуктите (уебсайт, приложение и т.н.)
  • Прототипиране на потребителски интерфейси
  • Създаване и използване на интерактивни елементи и анимации
  • Адаптиране на продукта за всички размери на екрана
  • Внедряване на проектни решения

Source: Unsplash.com

Разликите между UX и UI дизайн

Основната разлика между UX и UI дизайна е, че UX се фокусира върху цялостното изживяване на потребителя при взаимодействие с продукт. Обратно, потребителският интерфейс е свързан с визуално представяне на уебсайт, приложение или друг интерфейс.

UX също така търси и решава проблемите на хората при използване на продукта. След това UI надгражда UX решенията и се опитва да ги направи естетически приятни, вълнуващи и интуитивни.

По време на процеса на проектиране UX е на първо място. Потребителският интерфейс идва след като дизайнерът идентифицира проблемите и е измислил решения.

И не забравяйте, че не е нужно да използвате UX само в дигиталната сфера. Той има своето място и в дизайна на физически продукти. От друга страна, потребителският интерфейс се прилага само за дигиталния свят, т.е. уебсайтове, мобилни приложения и т.н.

Разлики между UX и UI дизайнерите

Уменията, необходими на UX и UI дизайнера, са минимално различни. И двамата трябва да си сътрудничат, да общуват и да бъдат отворени за нови идеи. Те също така трябва да се чувстват комфортно да проучват поведението на потребителите и да създават и тестват прототипи.

Някои разлики включват факта, че UX дизайнерът трябва да мисли критично и да разбира информационната архитектура. Дизайнерът на потребителския интерфейс, от друга страна, трябва да има творческо мислене и познания за адаптивен дизайн.

UX дизайнерът се фокусира повече върху използваемостта и практичността, докато UI дизайнерът се фокусира върху интерактивността и функциите на марката (шрифтове, цветове и т.н.).

Инструменти за UX и UI дизайн

Като UX и UI дизайнер имате няколко инструмента за ускоряване и рационализиране на целия процес и осигуряване на точни резултати. Някои от най-популярните включват:

  • Figma – мощен инструмент, който можете да използвате както за UX, така и за UI. Това е облачна платформа, която позволява екипно сътрудничество в реално време и има десетки функции за проектиране, тестване и прототипиране на дизайни.
  • Adobe XD е идеален за проектиране и създаване на прототипи и може лесно да бъде разширен с други инструменти на Adobe. Предимствата включват лекота на използване, висока производителност, яснота и сътрудничество в реално време.
  • Maze – Усъвършенстван инструмент за тестване на потребителското изживяване, който ви помага да събирате количествени и качествени данни за вашите потребители. Това е особено полезно, когато имате нужда от бърза обратна връзка, за да потвърдите дизайните, които предстои да приложите.
  • Sketch – инструмент, създаден специално за операционната система MacOS. Той се фокусира предимно върху векторната графика, но има десетки други функции. Можете също така лесно да го интегрирате с платформи като InVision, Zeplin или Abstract.
  • Webflow – популярен инструмент за уеб дизайн и разработка. Позволява ви да създавате отзивчиви и визуално привлекателни уебсайтове, без да пишете код. Основните предимства включват визуален редактор с интуитивна функционалност за плъзгане и пускане, инструменти за създаване на ангажиращи анимации и бърз и сигурен хостинг.
  • InVision – друг усъвършенстван инструмент за създаване на прототипи и сътрудничество. Той има десетки функции, които ви позволяват да го използвате през целия процес на проектиране – от първоначалната концепция до крайния продукт. InVision е лесен за използване, лесен за разбиране и възможност за персонализиране, за да отговаря на вашите нужди.

Source: Unsplash.com

Какво е използваемост?

Това е характеристика, която описва как човек може да използва продукт или услуга , за да постигне целта си. Много хора често го бъркат с UX дизайна, защото попада под този чадър. Те обаче не са едно и също нещо.

Разликата между двете концепции е, че UX е сложно цяло , което се фокусира върху цялостното взаимодействие на потребителя с продукта. Използваемостта, от друга страна, се фокусира само върху това дали продуктът е лесен за използване от човек и дали отговаря на очакванията му.

Нивото на използваемост на дизайна се основава на това как неговите функции отговарят на нуждите на хората. Според Nielsen Norman Group тази функция е втората най-важна в UX и UI, точно след използваемостта. Така че не го приемайте лекомислено.

Основните елементи на използваемостта

Използваемостта се характеризира с няколко основни елемента, като например:

  • Ефективност – дизайн, който отговаря на изискванията за използваемост и позволява на потребителите да изпълняват отделни задачи лесно, бързо и без препятствия.
  • Ангажираност – използваемостта мотивира хората да се наслаждават на използването на дигитален продукт и да се връщат към него редовно.
  • Толерантност към грешки – потребителският интерфейс трябва да е ясен, така че потребителят да прави възможно най-малко грешки. Те могат да удължат процеса на закупуване или използване на приложение и да доведат до разочарование.
  • Запомняемост – използваемостта улеснява и бързо човек да се научи как да използва система, уебсайт или приложение. По този начин, когато се върнат, те няма да имат проблем да направят бърза покупка или да използват някои от функциите.
Най-новото от категорията UX, UI, дизайн
Споделяне на статия
Подобни статии
7 ефективни стратегии за студени обаждания за успех в електронната търговия
5 мин. четене

7 ефективни стратегии за студени обаждания за успех в електронната търговия

Студените обаждания могат да бъдат ценна стратегия за генериране на потенциални клиенти за фирмите за електронна търговия, позволявайки им да се свързват директно с потенциални клиенти. Имаме за вас няколко ефективни съвета и най-добри практики за прилагане на студени обаждания в електронната търговия.

Прочетете статия
Пазаруването на живо в Германия се възприема бавно
3 мин. четене

Пазаруването на живо в Германия се възприема бавно

Скорошно проучване на ECC Köln разкрива, че пазаруването на живо в Германия, известно още като „пазаруване в потока“, набира признание. Шест от всеки десет германски потребители вече разбират концепцията, удвоявайки нивото на осведоменост от преди три години. Въпреки това степента на приемане на пазаруването на живо в Германия остава ниска.

Прочетете статия
Приходите на OpenAI нарастват със 1700% на фона на набирането на средства от 7 милиарда долара
4 мин. четене

Приходите на OpenAI нарастват със 1700% на фона на набирането на средства от 7 милиарда долара

Със 1700% увеличение на месечните си приходи от началото на 2023 г., OpenAI може да се похвали, че е истинска история на успеха. Умело яхвайки вълната на генеративния AI, калифорнийският стартъп уверява, че финансите му са в отлично състояние и подготвя почвата за осигуряване на значителен кръг за набиране на средства. OpenAI се готви да […]

Прочетете статия
Bridge Now

Последните новини точно СЕГА

10+ непрочетени

10+