4 мин. четене

Shein изпреварва най-големите модни компании в Европа с 48% ръст, докато Asos намалява

Нови данни показват огромна разлика в европейската модна търговия на дребно. Продажбите на Shein са нараснали с 31,6% годишно и са достигнали 48% само през декември. Междувременно утвърдени марки като H&M останаха без промяна, а ASOS се срина с 16,2%. Цифрите показват кои марки печелят битката за европейските клиенти.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
Shein изпреварва най-големите модни компании в Европа с 48% ръст, докато Asos намалява
Източник: Depositphotos (edited in Canva Pro)

Модната търговия на дребно в Европа вече има ясни победители и губещи, според нов годишен анализ на ECDB. Данните разкриват три различни категории ефективност, които показват как се променят предпочитанията на клиентите.

Shein се откроява като единствения „шампион на растежа“.

Китайският гигант за бърза мода отчете положителен растеж всеки месец през 2024 г., като годишните продажби скочиха с 31,6%. Дори най-слабият месец показа ръст от 5,2%, докато декември отбеляза впечатляващото увеличение от 48% в сравнение с предходната година.

През повечето месеци Shein нараства между 20% и 40% в сравнение със същия период на предходната година. Европейските потребители продължават да купуват въпреки продължаващите критики относно трудовите практики, фалшивите цени и въздействието върху околната среда. Цифрите са ясни – търсенето на ултраевтина мода остава силно.

Утвърдени марки се борят

H&M и Zara доминираха в европейската мода, но сега те са просто „стабилни лидери“. Тяхното представяне разказва различна история.

Онлайн продажбите на H&M всъщност спаднаха с 0,6% на годишна база, докато Zara успя да постигне скромен ръст от 4,4%. И двете марки следваха сходни модели през годината – някои месеци нагоре, други надолу, с предимно непроменено или намаляващо представяне в сравнение с 2023 г.

Единственото светло петно дойде в началото на 2025 г., когато и двете отбелязаха леки подобрения от януари до март. Но това не беше достатъчно, за да компенсира по-слабото представяне през други месеци.

И двете компании все още управляват обширни мрежи от физически магазини, но техните онлайн платформи очевидно се борят да се конкурират с по-новите играчи, предлагащи по-ниски цени и по-бързи тенденции.Line chart showing Shein's consistent growth above 20% versus declining H&M, Zara and Asos performance from May 2024 to April 2025

ASOS е изправена пред сериозни проблеми

ASOS представлява категорията „по-слабо представящи“ по най-драматичния начин. Британският онлайн търговец на дребно отбеляза спад на продажбите с 16,2% на годишна база, с отрицателен ръст почти всеки месец.

Само август 2024 г. осигури облекчение с ръст от 6,9%. Всеки втори месец показваше спад, създавайки последователен модел на спад на продажбите, който обхваща няколко години.

Компанията е подложена на натиск от няколко посоки. Евтини конкуренти като Shein, Trendyol и Uniqlo заемат пазарен дял. Междувременно пазари като Temu и AliExpress предлагат още по-евтини алтернативи.

ASOS отвори физически магазини след пандемията, но тази стратегия не спря спада. Марката, която някога водеше онлайн модата за младите европейци, сега изглежда все по-остаряла.

Данните показват, че европейската модна търговия на дребно се разделя на два свята: ултра евтина бърза мода срещу утвърдени марки, които се опитват да задържат позициите си. В момента евтините играчи печелят.


Данни от ECDB

Споделяне на статия
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Подобни статии
YouTube, TikTok и Instagram вече представляват 60% от откриването на продукти
3 мин. четене

YouTube, TikTok и Instagram вече представляват 60% от откриването на продукти

Докато фирмите инвестират 90% от бюджетите за SEO в Google, клиентите им всъщност търсят другаде. Анализ на 1,5 милиарда търсения от агенция Rise at Seven показва, че Google сега има само 34,5% дял от общата активност при търсене. Останалото? YouTube, TikTok и Instagram.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Италия призовава ЕС да облага с данък колетите с ниска стойност две години по-рано
2 мин. четене

Италия призовава ЕС да облага с данък колетите с ниска стойност две години по-рано

Италианският министър на икономиката Джанкарло Джорджети иска от Европейския съюз да въведе такса върху колетите с ниска стойност от 2028 до 2026 г., съобщи Ройтерс. Според Джорджети ЕС се нуждае от „силни и бързи“ правила срещу евтини и нерегулирани продукти извън ЕС.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Черен петък 2024: Какво разкриват цифрите за електронната търговия в Гърция
5 мин. четене

Черен петък 2024: Какво разкриват цифрите за електронната търговия в Гърция

Черният петък продължава да служи като един от най-значимите показатели за секторите на търговията на дребно и електронната търговия. В Гърция тя се превърна от новост в утвърдено събитие за пазаруване, оформяйки очакванията на потребителите и тестващо оперативната готовност на онлайн магазините всеки ноември. Данните за 2024 г. подчертават не само как гръцките потребители пазаруват, […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz