
Модната търговия на дребно в Европа вече има ясни победители и губещи, според нов годишен анализ на ECDB. Данните разкриват три различни категории ефективност, които показват как се променят предпочитанията на клиентите.
Shein се откроява като единствения „шампион на растежа“.
Китайският гигант за бърза мода отчете положителен растеж всеки месец през 2024 г., като годишните продажби скочиха с 31,6%. Дори най-слабият месец показа ръст от 5,2%, докато декември отбеляза впечатляващото увеличение от 48% в сравнение с предходната година.
През повечето месеци Shein нараства между 20% и 40% в сравнение със същия период на предходната година. Европейските потребители продължават да купуват въпреки продължаващите критики относно трудовите практики, фалшивите цени и въздействието върху околната среда. Цифрите са ясни – търсенето на ултраевтина мода остава силно.
Утвърдени марки се борят
H&M и Zara доминираха в европейската мода, но сега те са просто „стабилни лидери“. Тяхното представяне разказва различна история.
Онлайн продажбите на H&M всъщност спаднаха с 0,6% на годишна база, докато Zara успя да постигне скромен ръст от 4,4%. И двете марки следваха сходни модели през годината – някои месеци нагоре, други надолу, с предимно непроменено или намаляващо представяне в сравнение с 2023 г.
Единственото светло петно дойде в началото на 2025 г., когато и двете отбелязаха леки подобрения от януари до март. Но това не беше достатъчно, за да компенсира по-слабото представяне през други месеци.
И двете компании все още управляват обширни мрежи от физически магазини, но техните онлайн платформи очевидно се борят да се конкурират с по-новите играчи, предлагащи по-ниски цени и по-бързи тенденции.
ASOS е изправена пред сериозни проблеми
ASOS представлява категорията „по-слабо представящи“ по най-драматичния начин. Британският онлайн търговец на дребно отбеляза спад на продажбите с 16,2% на годишна база, с отрицателен ръст почти всеки месец.
Само август 2024 г. осигури облекчение с ръст от 6,9%. Всеки втори месец показваше спад, създавайки последователен модел на спад на продажбите, който обхваща няколко години.
Компанията е подложена на натиск от няколко посоки. Евтини конкуренти като Shein, Trendyol и Uniqlo заемат пазарен дял. Междувременно пазари като Temu и AliExpress предлагат още по-евтини алтернативи.
ASOS отвори физически магазини след пандемията, но тази стратегия не спря спада. Марката, която някога водеше онлайн модата за младите европейци, сега изглежда все по-остаряла.
Данните показват, че европейската модна търговия на дребно се разделя на два свята: ултра евтина бърза мода срещу утвърдени марки, които се опитват да задържат позициите си. В момента евтините играчи печелят.
Данни от ECDB