
Бизнес моделът на Shein претърпя значителна промяна през 2023 г. Търговецът на дребно започна да продава стоки от независими продавачи на своята платформа в допълнение към стоките си. Тази промяна отразява успешния подход, възприет от други гиганти в електронната търговия, превръщайки Shein от чист търговец на дребно в хибриден пазар.
Делът на продавачите от трети страни нарасна впечатляващо от 9,8% от общите продажби през 2023 г. до 17,4% до 2025 г., по-малко от две години след стартирането на пазара. Този бърз растеж показва, че външните продавачи бързо са постигнали успех с клиентите на Shein.

Source: ECDB
Как Shein се сравнява с конкурентите си?
Shein е позициониран в средата на добре познатите платформи за моден пазар. През 2025 г. Zalando, германска компания, която започна своята пазарна стратегия през 2018 г., имаше дял от трета страна от 24,1% GMV.
British ASOS, от друга страна, изостава с едва 10,9% дял, въпреки че има по-дълга история с пазарния модел.
Абсолютните числа са истинската сила на Shein. Shein далеч превъзхожда европейските си конкуренти, с общ GMV от 60.3 милиарда долара през 2024 г. в сравнение с 14 милиарда долара на Zalando и 4.4 милиарда долара на Asos.
Несъответствието е още по-забележимо, когато тези числа се преобразуват в стойност на продажбите на трети страни. Външните продажби генерираха приблизително 6.9 милиарда долара на платформата Shein през 2024 г., повече от два пъти повече от Zalando (3.3 милиарда долара) и повече от 20 пъти стойността на Asos (330.5 милиона долара).
Предизвикателствата и бъдещето
Temu и други чисти модели на пазара, където всички продажби произхождат от продавачи на трети страни, продължават да представляват сериозна заплаха за Shein въпреки впечатляващите си цифри.
Въпреки това, бързата адаптация на Shein и развитието на нейния пазарен модел показват, че компанията може да успее да увеличи пазарния си дял в световната модна индустрия. Все още не е ясно дали Shein ще успее да постигне баланс между собствените си стоки и тези на трети страни, за да увеличи максимално конкурентното си предимство.
Shein, със своя широк обхват и гъвкавост в адаптирането към нови бизнес модели, продължава да бъде страхотна сила за конкурентите в световната модна индустрия за електронна търговия.