
Избирате локален или глобален домейн?
Важна стъпка преди създаването на функционален уебсайт е да закупите подходящ адрес на домейн. Изборът между локално (.de, .nl, .fr, .sk) или глобално (например .com) разширение може да повлияе на бизнеса по различни начини и има предимства и недостатъци при избора на всеки тип домейн.
Ако тепърва започвате бизнеса си и се фокусирате в една конкретна държава или ако нямате непосредствени планове за разширяване, местният домейн е логичен и практичен избор. Въпреки това, за фирми, които планират да се разширят в чужбина, е важно да обмислят международни и чуждестранни разширения на домейни. Всяко разширение на домейна обаче има свои особености и засяга не само потребителите, но и например SEO.
Какво трябва да знаете за локалните домейни
Местните домейни или ccTLD са свързани с конкретни държави или регионални територии. Основната им функция е да позволят на местните субекти и организации да се идентифицират в мрежата във връзка с географското си присъствие. Местните домейни обикновено се състоят от две букви, представляващи кода на държавата (например във Франция, гореспоменатият .fr, Германия използва .de, Полша използва .pl).
Надежден, професионален, персонализиран
Националните домейни са по-надеждни за местните купувачи, отколкото глобалните, което може да ви помогне да привлечете клиенти в определен регион. Уебсайтовете с местни домейни също са склонни да изглеждат по-професионални и персонализирани като цяло, така че е добра идея да локализирате уебсайта си, когато навлизате на нов пазар. Националните домейни също могат да улеснят насочването на вашия онлайн маркетинг към местна аудитория и често има по-малка конкуренция при закупуване на домейни.
Локални домейни на различни езици и как да се свържете с тях
Локалните домейни могат да бъдат проблем, ако планирате да създадете многоезичен уебсайт. Въпреки това е лесно да превключвате между локални домейни; Просто поставете връзки към страниците във всички версии и вашите онлайн посетители вече ще могат да избират предпочитания от тях език.
ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ: Не забравяйте да поставите hreflangs, които се използват като част от SEO и информират търсачките кой език се използва на сайта.
Предимствата на глобалните домейни
Домейните, известни като глобални (gTLD), не са обвързани с конкретна държава или регион. Те се използват по целия свят и могат да се считат за по-универсални и неутрални по отношение на местоположението. Поради своята специфика те не ограничават целевата аудитория до една държава.
Най-популярните глобални домейни включват .com, .org и .net, които имат дълга история, разпознаваеми и се ползват с доверие от интернет потребителите в стотици страни. В света на глобалните домейни обаче има много други опции, съобразени с различни цели и проекти, така че изборът на глобален домейн трябва да бъде внимателно обмислен.
Един от най-популярните е .com
Разширението за домейн .com вече е стандарт за повечето уебсайтове, създадено е за бизнес цели и се отнася до бизнес. Това беше един от първите домейни, които се считат за универсални – потребителите често добавят разширението .com към уебсайтове по навик.
Следователно всеки електронен магазин, който работи или планира да работи в няколко държави, трябва да има разширение за .com домейн.

Source: Depositphotos
Домейнът оказва значително влияние върху SEO
Домейнът, който изберете за уебсайта си, може да окаже значително влияние върху резултатите от SEO. Ако изберете популярното разширение за .com, автоматично ще получите определени предимства по отношение на изграждането на обратни връзки. Други подходящи уебсайтове ще започнат да се свързват със същия домейн – създавайки сок от връзки за вашия домейн.
По-лесно споделяне на сигнали между сайтовете
Ефективността на SEO оптимизацията може да бъде повлияна положително и от мигрирането на международни версии на уебсайтове от множество локални домейни (ccTLD) към един споделен глобален домейн (gTLD). В този случай сайтовете на един домейн ще започнат да споделят сигнали за класиране помежду си много по-лесно, отколкото сайтовете с различни локални домейни.
Имайте предвид обаче, че сливането на различни домейни в един глобален домейн не винаги ще доведе до растеж на органичния трафик. Ако само един от домейните има достатъчно качествени обратни връзки преди сливането, полученият сайт с глобалния домейн може да не генерира никакъв растеж.
Пазете се както от фалшиви пренасочвания, така и от загуба на авторитет на сайта
Създаването на изцяло нов глобален .com домейн може да доведе до някои усложнения. Ако например няколко държави или езикови версии се хостват в един домейн, те може да споделят отрицателни отзиви помежду си.
Планирате ли да активирате превключването на домейни на сайта? Трябва да знаете, че съществува голям риск от генериране на низове с неправилни пренасочвания. Винаги е важно да се уверите, че всички стари URL адреси са пренасочени директно към новите връзки (не чрез междинни URL адреси).
Добра идея е да запазите както старите домейни, така и SSL сертификатите, така че пренасочванията да продължат да работят правилно и авторитетът на сайта да не бъде загубен.
ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ: Ако сте бизнес, който използва различни марки в различни държави, сливането на уебсайтове в един домейн може изобщо да не работи във вашия случай. Също така в някои страни клиентите предпочитат да купуват от местни домейни.
Как да избера правилния домейн?
Всеки електронен магазин е уникален, така че вероятно никога няма да има правило, което да работи за всички. В допълнение към предпочитанията на клиентите винаги е важно да се вземат предвид техническите аспекти. Докато за някои страни и пазари общата глобална област ще бъде идеална, за други локалното разширение ще бъде от съществено значение за успеха. Златната среда често е комбинация от двете.