
Ново проучване на YouGov попита над 2000 потребители на социални медии във Франция и Германия какво мислят за тези реклами. Оказва се, че повечето хора не са фенове. Огромните 57% казват, че изобщо не искат персонализирани реклами , било то за продукти или политика. Само 11% са съгласни личните им данни да се използват за насочване на реклами.

Source: YouGov
Хората са особено изплашени, когато става въпрос за категоризиране по доходи, религиозни възгледи или житейски събития като бременност или тежка загуба. Усеща се инвазивно и повечето смятат, че не трябва да се допуска.
Начинът, по който работи PPC и нашето онлайн поведение се проследява за реклами, също повдига вежди. Независимо дали става въпрос за това, което правим в социалните платформи или за по-широката ни интернет активност, ясното мнозинство смята, че този вид наблюдение не трябва да се използва за реклами.
Политическите реклами са още по-голям проблем. Почти половината от анкетираните се притесняват, че тези таргетирани реклами може да навредят на демокрацията. Във Франция този брой скача до 50%.
Голяма част от проблема? Повечето от нас нямат представа как работи PPC и как нашите данни се събират и използват по-късно. Всичко това се случва зад кулисите, с нашето „съгласие“, заровено в онези дълги срокове и условия, които никога не сме чели.

Source: YouGov
Тук не става въпрос само за досадни реклами, за например PPC кампания. Има реални опасения за това как това насочване може да поляризира общностите, да разпространява дезинформация и дори да потиска гласовете. Освен това, когато всички виждаме различни реклами, е трудно да водим публичен разговор за техните твърдения.
И така, какво може да се направи? Вярваме, че технологичните компании трябва да засилят играта си, като ни дадат повече контрол върху нашите данни и поставят ограничения върху натрапчивото наблюдение. ЕС има шанс да осъществи това с Законодателния акт за цифровите услуги.
Нашата анкета показва, че хората са готови за промяна. Повечето искат независими одити на алгоритмите на социалните медии, за да предотвратят разпространението на вредно съдържание. Мнозина също искат повече прозрачност за това кой стои зад рекламите, които виждаме, и как са насочени.
С предстоящите големи избори в Германия и DSA на масата, сега е моментът да се обърне внимание на тези опасения. Тази анкета е само моментна снимка, но е ясна: хората не са толкова развълнувани от персонализацията, колкото технологичните компании биха ни накарали да вярваме. Време ли е да преосмислим начина, по който сме насочени онлайн?