В момента почти всички продуктови категории се поръчват онлайн, а глобалният пазар на електронна търговия се очаква да достигне 10 трилиона долара до 2030 г. Въпреки че се предполага, че онлайн пазаруването има по-нисък въглероден отпечатък в сравнение с традиционната търговия на дребно, това важи само ако стоките не бъдат върнати. Въздействието върху околната среда се променя драстично, когато артикулите се изпращат обратно, както съобщава Die Presse.
Връщането е значително предизвикателство за сектора на електронната търговия, особено по отношение на въздействието върху околната среда, подчертава международен изследователски екип от университета „Бен-Гурион“ в Негев.
Връщането на стоки е често срещана част от онлайн пазаруването, като средният процент на връщане достига 20-30%, много по-висок, отколкото във физическите магазини (10%). Проблемът е особено сериозен при дрехите, които се връщат, защото не пасват или не отговарят на очакванията.
Проучването посочва, че много потребители не знаят, че върнатите артикули не се връщат автоматично в продажба. Вместо това тези продукти преминават през строг процес на сортиране, проверка и често почистване, ремонт и преопаковане. Разходите, свързани с този процес, понякога могат да надхвърлят продажната стойност на продукта.
В резултат на това много върнати продукти се продават с отстъпка, изхвърлят се или дори се унищожават, без изобщо да се използват.
Изследователите определиха количествено този проблем, като използваха обширна база данни от 630 000 върнати дрехи в ЕС през 2021 г. Те установиха, че при настоящите практики за управление на връщането 44% от върнатите стоки никога не достигат до втори клиент. От тях половината се рециклират, една четвърт се озовават на сметища, седмата се изгаря, а останалите се губят някъде по пътя.
Екологичните последици от тези неизползвани изхвърлени изделия са значителни, тъй като консумираните ресурси и парниковите газове, отделяни по време на тяхното производство, се губят. Изчислено е, че емисиите, свързани с управлението на връщането , са от 4 до 16 пъти по-ниски от тези от производството на тези продукти. Изследователите предполагат, че по-ефективните процеси за управление на връщанията могат да намалят наполовина отпадъците от върнати стоки.
Какво могат да направят електронните магазини, за да намалят обема на върнатите стоки? Подобряването на управлението на връщанията и повишаването на осведомеността за въздействието върху околната среда изглежда са решения. Чрез приемането на по-ефективни процеси индустрията може да намали екологичния си отпечатък и да се справи с един от значителните скрити разходи на онлайн пазаруването.