6 мин. четене

AI и репутация на марката: Как изкуственият интелект променя медийното доверие

С възхода на изкуствения интелект и експлозията на автоматично генерирано съдържание начинът, по който марките изграждат доверие и видимост, се променя фундаментално. За компаниите за електронна търговия промяната не е само въпрос на тенденция – тя е въпрос на това как техните продукти, ценности и репутация ще бъдат представени при търсения, които днес често се опосредствани от AI. Ново проучване на Hard Numbers обаче носи изненадващи заключения. Големите езикови модели все още не са причинили рекламираната революция в медийното пространство. Напротив, те засилиха значението на традиционните медии. В същото време те създават нов тип информационна битка – този път не само за клиентите, но и за позиции в отговорите на AI.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Тази статия бе преведена за вас от artificial intelligence
AI и репутация на марката: Как изкуственият интелект променя медийното доверие
Източник: Depositphotos

Изследователите тестваха как изкуственият интелект оценява 100-те най-ценни марки в света – по-специално от гледна точка на тяхното качество, надеждност, иновации и цялостна стойност. Оказа се, че изкуственият интелект най-често черпи от традиционните редакционни медии – те най-много влияят на реакциите му. Те представляват 61% от всички отговори, генерирани от AI, като доминират особено при оценката на надеждността (65%) и стойността на марката (72%).

Дори сега, когато доминират дигиталните платформи и съдържанието до голяма степен се генерира от изкуствен интелект, класическата редакционна журналистика остава основният източник на доверие.

Споменаването в съответните медии все още има голяма тежест. И точно затова добрата PR стратегия струва повече от всякога .

AI and Brand Reputation

Source: Hard Numbers

AI се доверява на марките – може би твърде много

Собственото съдържание на марките оказва изненадващо силно влияние върху изкуствения интелект – особено в областта на иновациите (66%) и качеството (55%). LLM моделите често безкритично приемат твърденията на марката като факти. На въпроси като „Надеждна ли е тази компания?“, те отговарят в стила на „Те твърдят, че са – така че да“.

„Големите езикови модели разчитат на редакционно и собствено съдържание, когато създават имидж на компаниите. За разлика от журналистите обаче, те не могат да приложат критично мислене или да формират независим възглед“, се казва в проучването на Hard Numbers.

Въпреки че изкуственият интелект не се доверява много на изявленията на компанията, когато оценява надеждността или цената, той си позволява да бъде повлиян много повече от тях по теми като иновации и качество. Това е както възможност, така и риск; Зависи от това колко отговорно марките се справят със съдържанието си.

AI trusts brands

Source: Hard Numbers

Компаниите започват да приемат сериозно системите с изкуствен интелект – подхождат към тях подобно на журналистите или инвеститорите, защото те влияят на възприемането на марката.

Изкуствен интелект и репутация на марката: Нова ера на SEO оптимизация

Оптимизацията за търсачки все още е много важна, но нейните граници се разширяват. Вече не става въпрос само за Google. Марките все повече наблюдават как езиковите модели с изкуствен интелект обработват съдържанието им. Тези модели имат свои собствени правила. Както показват изследванията, AI разчита главно на оптимизирано съдържание. Той трябва да има ясна структура, правилни метаданни и качествено омрежване.

Такива страници се появяват по-често като източници в генерирани от изкуствен интелект отговори, особено по теми, свързани с иновациите.

SEO оптимизацията не е мъртва. Но марките трябва да вземат предвид и как изкуственият интелект „мисли“.

Стратегията за съдържание също трябва да бъде етична

На пръв поглед може да изглежда, че ако AI се доверява на проверени източници и редакционно съдържание, рискът от дезинформация трябва да е нисък. Изследванията обаче показват обратното. Изкуственият интелект черпи от източници, които технически изглеждат надеждни, но сами по себе си не могат да разпознаят дали информацията е вярна или подвеждаща.

Тя не може да мисли критично като журналист; Той не може да поставя под въпрос непроверени твърдения или да задава последващи въпроси. Това означава, че ако дадена марка създава съдържание, което е добре оптимизирано, структурирано и формално изглежда надеждно, AI може да го възприеме безрезервно – дори в случаите, когато човек може лесно да открие манипулация. Ето защо документът предупреждава за нарастващия риск от дезинформация.

В среда, в която AI замества класическото търсене и хората все повече разчитат на кратки отговори без проверка на фактите, отговорността на марките е още по-важна от преди. Надеждността вече не се отнася само до самото съдържание, но и до това как изкуственият интелект го обработва и предава без критично филтриране.

AI не променя правилата за изграждане на репутация, но значително укрепва това, което вече работи – особено силата на редакционното съдържание. Изкуственият интелект също значително влияе върху начина, по който марките работят със съдържанието, къде се появяват и какъв тон избират днес.

Споделяне на статия
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Подобни статии
Защо M&S избра TikTok Shop и Zalando за растеж
3 мин. четене

Защо M&S избра TikTok Shop и Zalando за растеж

Британският гигант за търговия на дребно Marks & Spencer значително променя стратегията си за онлайн продажби. Според доклад на ChannelX, компанията е подписала сделка със Zalando за извършване на цялата логистика в континентална Европа и едновременно с това навлиза в TikTok Shop, където един продукт за красота се продава всяка секунда в Обединеното кралство.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
TikTok Shop блокира 70 милиона продукта за шест месеца
3 мин. четене

TikTok Shop блокира 70 милиона продукта за шест месеца

TikTok Shop публикува цифри, показващи мащаба на борбата с измамите в онлайн търговията. Платформата отхвърли над 70 милиона продукта, преди да бъде листната през първите шест месеца на 2025 г. – това е с 40% повече от предходното полугодие. На всичкото отгоре те са отказали 1,4 милиона заявления за регистрация на продавачи.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Може ли връщането на депозити да работи за козметика? Кауфланд тества идеята
3 мин. четене

Може ли връщането на депозити да работи за козметика? Кауфланд тества идеята

Германският търговец на дребно стартира пилотен проект, който може да промени играта на опаковките. Клиентите на Kaufland в Мюнхен сега връщат празни опаковки за козметика по същия начин, по който биха върнали бутилка кока-кола – за 29 цента всяка в депозитната машина. Подробностите идват от прессъобщението на Kaufland , публикувано в техния корпоративен нюзрум.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU